Extent
81-114
Language
Abstract(s)
Článek se pokouší hledat příklady rondokubismu (národního stylu, českého art deca) v české meziválečné scénografii a zkoumá, proč stojí toto unikátní propojení moderních (kubistických) a tradičních (historických, folklórních) vlivů v dějinách české scénografie na okraji. Zamýšlí se nad důvody, proč je podobných příkladů málo, navíc často aplikovaných povrchně a nedůsledně, proč nebyly nikdy systematicky zkoumány a proč jsou mnohdy vyčleňovány z kontextu českého avantgardního umění. V rámci zkoumaných příkladů seznamuje čtenáře především s díly Vlastislava Hofmana, Ladislava Machoně, Pavla Janáka, Františka Kysely a Václava Špály.
This article deals with the examples of Rondocubism (folk style, Czech Art Deco) in Czech interwar scenography and searches for the rationale as to why this unique mixture of modernist (Cubism) and traditional (historical, folklore) influences is at the periphery of the history of Czech scenography. The reasons why the examples are few, superficial, and inaccurate, were not approached systematically by the scholars, and were often discussed outside the context of Czech avant-garde art are highlighted. The study also introduces some lesser known works by Vlastislav Hofman, Ladislav Machoň, Pavel Janák, František Kysela, and Václav Špála.
Note
Tato studie vznikla jako součást výzkumu projektu GAČR "Primitivní a lidové umění v české divadelní avantgardě: kontext, teorie, praxe" (18–08260Y), který je řešen na Katedře divadelní vědy Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze.