Název: Informační gramotnost uživatelů vs. vyhledávací nástroje nové generace
Variantní název:
- User's information literacy vs. next generation search interfaces
Zdrojový dokument: ProInflow. 2010, roč. 2, č. 2, s. 24-44
Rozsah
24-44
-
ISSN1804-2406
Trvalý odkaz (handle): https://hdl.handle.net/11222.digilib/133686
Type: Článek
Jazyk
Licence: Neurčená licence
Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.
Abstrakt(y)
Informační gramotnost uživatelů v kontextu téměř nezměrného množství informací byla aktuální již dříve a dnes tím více. Nahlédneme-li do TDKIV, pak informační gramotnost je specifikována jako "schopnost jednotlivce prostřednictvím dostupných informačních metod a technologií vyhledávat, zpracovávat, vyhodnocovat a využívat informace." V souvislosti s masivním růstem webu, webových vyhledávačů, rostoucí preferencí sdělovat informace jen přes web apod. by se chtělo věřit, že uživatelé přece musí být informačně gramotní. Že je k tomu realita zkrátka přinutí. Pak jsou zde samozřejmě ještě knihovny, jejich katalogy a také jejich prostřednictvím zpřístupňované komerční informační zdroje. Vidíme zde jasný rozpor – kvalitní informace a leckdy netriviální cesta k jejich získání. Je vzkříšen princip metavyhledávání, někdy označován také jako federativní vyhledávání. Znamená výhru pro uživatele i pro knihovny? A přesto nebo možná právě proto se v posledním období objevily vyhledávací nástroje nové generace, jako jsou Summon nebo Primo. Co dalšího lze uživatelům nabídnout, aby bylo vyhledávání ještě jednodušší?
Definition of information literacy is relatively simple: "To be information literate, a person must be able to recognize when information is needed and have the ability to locate, evaluate, and use effectively the needed information." Web search engines, web amount, web traffic – they are barriers for users. Libraries with catalogs and commercial information sources – this is offer for users, for their information needs. Many resources = many user interfaces. In last years there is a very reborn type of search – metasearch/federated search. Users are always unsatisfied. New chance is provided by next generation catalogs, for example Summon or Primo.
Reference
[1] BREEDING, Marshall. Discovery Layer Interfaces [online]. Library Technology Guides, 2010 [cit. 2010-10-17]. Dostupný z WWW: http://www.librarytechnology.org/discovery.pl.
[2] EMANUEL, J. Next Generation Catalogs. What Do They Do and Why Should We Care? Reference & User Services Quarterly. 2009, vol. 49, no. 2, s. 117-120.
[3] FAGAN, J. C. Usability Studies of Faceted Browsing: A Literature Review. Information Technology and Libraries. 2010, vol. 29, no. 2, s. 58-66. | DOI 10.6017/ital.v29i2.3144
[4] GIBSON, I.; GODDARD, L.; GORDON, S. One box to search them all. Library Hi Tech. 2009, vol. 27, no. 1, s. 118-133. | DOI 10.1108/07378830910942973
[5] HAINES, L. L.; LIGHT, J.; O’MALLEY, D.; DELWICHE, F. A. Information-seeking behavior of basic science researchers: implications for library services. Journal of the Medical Library Association. 2010, vol. 98, no. 1. s. 73-81. | DOI 10.3163/1536-5050.98.1.019
[6] JOINT, N. Managing the implementation of federated search tool in an academic library. Library Review. 2009, vol. 50, no 1, s. 10-16.
[7] KORAH, A.; CASSIDY, E. D. Students and Federated Searching. Reference & User Services Quarterly. 2010, vol. 49, no. 4, s. 325-332.
[8] KTD: Česká terminologická databáze knihovnictví a informační vědy (TDKIV) [online]. Praha: Národní knihovna České republiky, 2003 [cit. 2010-10-17]. Dostupný z WWW: http://aleph.nkp.cz/cze/ktd.
[9] NGHIEM, H. Delivering information literacy programmes in the context of network society and cross-cultural perspectives. In IFLA 2010. Gothenburg : IFLA, 2010.
[10] PARR, Ben. Twitter Hits 50 Million Tweets Per Day [online]. Mashable, 2010 [cit. 2010-10-17]. Dostupný z WWW: http://mashable.com/2010/02/22/twitter-50-million-tweets/.
[11] ŠAUPERL, A.; SAYE, J. D. Have we made any progress? Catalogues of the future revisited. Journal of Documentation. 2009, vol. 56, no. 3, s. 500-514. | DOI 10.1108/00220410910952447
[12] ŠPIRANEC, S.; ZORICA, M. B. Changing anatomies of Information Literacy at the postgraduate level: refinements of models and shifts in assessment. In Creating Knowledge VI. Bergen : University of Bergen, 2010.
[2] EMANUEL, J. Next Generation Catalogs. What Do They Do and Why Should We Care? Reference & User Services Quarterly. 2009, vol. 49, no. 2, s. 117-120.
[3] FAGAN, J. C. Usability Studies of Faceted Browsing: A Literature Review. Information Technology and Libraries. 2010, vol. 29, no. 2, s. 58-66. | DOI 10.6017/ital.v29i2.3144
[4] GIBSON, I.; GODDARD, L.; GORDON, S. One box to search them all. Library Hi Tech. 2009, vol. 27, no. 1, s. 118-133. | DOI 10.1108/07378830910942973
[5] HAINES, L. L.; LIGHT, J.; O’MALLEY, D.; DELWICHE, F. A. Information-seeking behavior of basic science researchers: implications for library services. Journal of the Medical Library Association. 2010, vol. 98, no. 1. s. 73-81. | DOI 10.3163/1536-5050.98.1.019
[6] JOINT, N. Managing the implementation of federated search tool in an academic library. Library Review. 2009, vol. 50, no 1, s. 10-16.
[7] KORAH, A.; CASSIDY, E. D. Students and Federated Searching. Reference & User Services Quarterly. 2010, vol. 49, no. 4, s. 325-332.
[8] KTD: Česká terminologická databáze knihovnictví a informační vědy (TDKIV) [online]. Praha: Národní knihovna České republiky, 2003 [cit. 2010-10-17]. Dostupný z WWW: http://aleph.nkp.cz/cze/ktd.
[9] NGHIEM, H. Delivering information literacy programmes in the context of network society and cross-cultural perspectives. In IFLA 2010. Gothenburg : IFLA, 2010.
[10] PARR, Ben. Twitter Hits 50 Million Tweets Per Day [online]. Mashable, 2010 [cit. 2010-10-17]. Dostupný z WWW: http://mashable.com/2010/02/22/twitter-50-million-tweets/.
[11] ŠAUPERL, A.; SAYE, J. D. Have we made any progress? Catalogues of the future revisited. Journal of Documentation. 2009, vol. 56, no. 3, s. 500-514. | DOI 10.1108/00220410910952447
[12] ŠPIRANEC, S.; ZORICA, M. B. Changing anatomies of Information Literacy at the postgraduate level: refinements of models and shifts in assessment. In Creating Knowledge VI. Bergen : University of Bergen, 2010.