Název: Inskripcie v stredovekom archeologickom materiáli z územia Slovenska I.
Variantní název:
- Inscriptions among medieval archaeological material from Slovak territory I
- Inschriften im mittelalterlichen Material aus dem Gebiet der Slowakei I.
Zdrojový dokument: Archaeologia historica. 2017, roč. 42, č. 2, s. 819-847
Rozsah
819-847
-
ISSN0231-5823 (print)2336-4386 (online)
Trvalý odkaz (DOI): https://doi.org/10.5817/AH2017-2-20
Trvalý odkaz (handle): https://hdl.handle.net/11222.digilib/137057
Type: Článek
Jazyk
Jazyk shrnutí
Licence: Neurčená licence
Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.
Abstrakt(y)
V prvej časti práce autor predkladá archeologické nálezy opatrené nápismi, resp. ich skratkami, v rôznej forme písma používaného v období stredoveku a na začiatku novoveku. Zahŕňa tak keramický materiál (nádoby, misy, poháre, kachlice, slnečné hodiny, hlinené modely), ďalej zbrane (hlavne meče, nože, dýky, honosný hrot šípu), kľúče, sklenené poháre a iné kovoliatecké a kováčske výrobky (torzo zvona, železné dvere). Pokus o dešifrovanie litier nápisov v ich kontextuálnom vyjadrení (aplikácie na biblické texty). Pokus o interpretáciu, resp. reinterpretáciu publikovaných nálezov.
In the first part of the article, the author presents archaeological finds with inscriptions and their abbreviations in various forms, which were in use in medieval times and at the beginning of the modern age. These include pottery (pots, bowls, cups, tiles, sundials, clay moulds), weapons (mostly swords, knives, daggers, a decorated arrowhead), keys, goblets and other metalwork and ironwork products (a bell fragment, iron doors). The author tried to decipher the letters and inscriptions in context (application to Biblical texts) and also attempted to interpret them, as well as to reinterpret some finds already published.
slo
eng
Note
Výskum projektu Stredoveké nápisy na Slovensku bol podporený z grantu APVV-0237-11.
Das Forschungsprojekt Mittelalterliche Inschriften in der Slowakei wurde von der Fördermaßnahme der Agentur zur Förderung von Foschung und Entwicklung APVV-0237-11 gefördert.
Reference
[1] ALEKSIĆ, M., 2007: Mediaeval Swords from southeastern Europe. Material from 12th to 15th Century. Belgrade.
[2] ANDRZEJEWSKA, A., 1997: Jeszcze o tzw. ceramice husyckiej z terenu Kujaw na przykladzie znalezisk ze Zglowiączki, woj. Włocławskie, Archaeologica Historica Polona 5, 177–186.
[3] ARENS, F. von, 1971: Die usprügliche Verdendung gotischer Stein- und Tonmodel mit einem Verzeichnis der Model in Mittelrheinischen Museen, Mainzer Zeitschrift 66, 106–131.
[4] BALEGOVÁ, J., 2003: Šarišský hrad v časoch Juraja Vernera, Pamiatky a múzeá, č. 4, 18–21.
[5] BÁRÁNYNÉ-OBERSCHALL, M., 1941: Régi magyar vasművesség. Budapest.
[6] BLÁHA, J., 1974: Historická archeologie k dějinám městské školy u sv. Mořice v Olomouci. In: Okresní archiv v Olomouci 1973, 29–35. Olomouc.
[7] BOTOŠ, A., 2011: Rimavská Sobota v stredoveku a vo včasnom novoveku vo svetle archeologických nálezov. Rigorózna práca, FF UKO, Bratislava.
[8] BRACHA, K., 1991: Magia słowa. Świadectwa teológow i wierzenia popularne w XV wieku, Kwartalnik Historiczny 98, č. 3, 17–32.
[9] BREKLE, H. E., 1999: Das typograophische Prinzip. Versuch einer Begriffserklärung. In: Inchrift und Material. Inschrift und Buchschrift (Koch, W.–Steininger, Ch., edd.), 207–212. München.
[10] BŘICHÁČEK, P.–HEREIT, P., 1996: Renesanční kachle a motívy biblických hrdinů ze západních Čech, SZM XIII, 130–133.
[11] BRINKMANN, H., 1936: Die Darstellungen des Apostels Petrus. Düsseldorf.
[12] BYLINA, S., 1984: Nowa dewocja, postawy wiernych i kult maryjny w Europie środkowej późnego średniowiecza, Studia Claromontana 5, 4–32.
[13] ČAMBAL, R.–CHOMA, I., 2010: Románsky meč a hlavica meča z Bacúrova, ZbSNM CIV – Archeológia 20, 113–116.
[14] ČAPLOVIČ, D., 1990: Novšie poznatky o stredovekom vývoji mesta a života obyvateľov Košíc – Die neuesten Erkenntnisse über die mittelalterliche Entwicklung und das Leben der Einwohner von Košice, AH 15, 87–98.
[15] ČOVAN, M., 2011: Stredoveká a ranonovoveká kultúra východného Slovenska vo svetle najnovších epigrafických, paleografických a heraldických zistení, Slovenská archivistika 46, 94–111.
[16] ČOVAN, M., 2013: Sepulkrálie na Šariši v stredoveku a ranom novoveku. In: Epigraphica et Sepulcralia 4. Fórum epigrafických a sepulkrálních studií (Roháček, J., ed.), 73–116. Praha.
[17] ČOVAN, M., 2014: Kultúrno-spoločenské pomery ranonovovekého Bardejova na pozadí meštianskych sepulkrálií. In: Epigraphica et Sepulcralia 5. Fórum epigrafických a sepulkrálních studií (Roháček, J., ed.), 41–61. Praha.
[18] ČOVAN, M., 2015: Šarišské zvony z obdobia stredoveku a raného novoveku. In: Historica 49. Zborník k 65. narodeninám profesora Leona Sokolovského, 24–50. Bratislava.
[19] ČOVAN, M., 2016: Historické nápisy zo Šariša do roku 1650: Corpus Inscriptionum Slovaciae 1. Martin.
[20] DĄBROWSKA, M., 2013: Piec jako nośnik idei?, Archaeologia Historica Polona 21, 209–237. DOI: https://doi.org/10.12775/AHP.2013.010
[21] DENKSTEIN, V., 1969: Böhmische Prunksporen aus dem 15. Jahrhundert, SbNM A XXIII, 165–195.
[22] DOMBART, T., 1914/1915: Der Name Jesu (Das Monogram IHS), Die christliche Kunst 11, 257–269.
[23] DUNNING, G. C., 1967: Late Medieval Jugs with Lettering, Medieval Archaeology 11, 233–241.
[24] DUNNING, G. C., 1974: A Late Medieval Jug with Lettering from Canons Ashby, Northamptonshire, Medieval Archaeology 18, 160–163.
[25] DURDÍK, T.–KAŠPAR, V., 2000: Forma na odlévání dělových koulí z hradu Vimperku, CB 7, 293–307.
[26] ENGELKING, A., 1988: Magiczna moc słowa w polskiej kulturze ludowej. In: Język a kultura. t. l. (Anusiewicz, J.–Bartmiński, J., edd.), 263–278. Wrocław.
[27] FARKAŠ, Z., 2015: Stredoveké hrádky v Malých Karpatoch. In: Hradiská – svedkovia dávnych čias, 127–145. Dolná Mariková.
[28] FAVIER, J., 2006: Zlato a koření! Zrod obchodníka ve středověku. Praha.
[29] FEDOROV, G. B.–POLEVOJ, A. L., 1973: Archeologija Rumynii. Moskva.
[30] ELIADE, M., 1974: Sacrum, mit, historia. Warszawa.
[31] ELIAS, N., 1980: Über den Prozess der Zivilisation. Frankfurt/Main.
[32] FRANZ, A., 1909: Die kirchlichen Benediktionen im Mittelalter. II. Freiburg im Breisgau.
[33] FRANZ, R., 1969: Der Kachelofen. Graz.
[34] FINGERLIN, I., 1971: Gürtel des hohen und späten Mittelalters. München – Berlin.
[35] FORSTNER, D. OSB, 1990: Świat symboliki chrześcijańskiej. Warszawa.
[36] FRÖHLICH, J., 2002: Středověké odpadní jamy v Písku, AVJČ 15, 139–161.
[37] GEIBIG, A., 1991: Beiträge zur morphologischen Entwicklung des Schwertes im Mittelalter. Offa-Bücher 71. Neumünster.
[38] GERLACH, S., 1987: Ein Töpferofen mit Abfallgrube des 14. Jahrhunderts in Würzburgg, Bayerische Vorgeschichts-Blätter 52, 133–230.
[39] GŁOSEK, M., 1973: Znaki i napisy na mieczach średniowiecznych w Polsce. Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk.
[40] GŁOSEK, M., 1984: Miecze środkowoeuropejskie z X–XV w. Warszawa.
[41] GŁOSEK, M.–KAJZER, L., 1976: Miecze z napisami grupy DIC w Europie środkowej, Kwartalnik HKM 24, č. 4, 217–248.
[42] GŁOSEK, M.–KAJZER, L., 1977: Zu den mittelalterlichen Schwertern der Benedictus-Gruppe, Waffen- und Kostümkunde 19, č. 2, 117–128.
[43] GORMAN, M. R., 2005: INGERLII. A Continuing Tradition in Early Mediaeval Swordsmithing. In: The spring 2005 London Park Lane Arms Fair (Oliver, D. A., ed.), 30–36. London.
[44] GROßMANN, G. U., 2010: Einführung in die historische und kunsthistorische Bauforschung. Darmstadt.
[45] GRUIA, A.-M., 2013: Religious Representations on Stove Tiles from the Medieval Kingdom of Hungary. Cluj-Napoca.
[46] GUREVIČ, A. J., 2016: Jedinec a společnost středověkého západu. Praha.
[47] GUERRA, L., 2008: Inscriptions and Communication in Anglo-Saxon England. AD 600–900. Utrecht.
[48] HAJDU, H., 1931: Lesen und Schreiben im Spätmittelalter. Pécs.
[49] HANSMANN, L.–KRISS-RETTENBECK, L., 1966: Amulett und Talisman. München.
[50] HATHÁZI, G., 2004: A XIV. századi feliratos csatok elterjedésének kérdéséhez. In: "Qusi liber et pictura". Tanulmányok Kubinyi András, 207–220. Budapest.
[51] HAZLBAUER, Z., 1998: Krása středověkých kamen. Praha.
[52] HAZLBAUER, Z., 2005: Sygnatury garncarskie na gotyckich i renesansowych kaflach czeskich, Kwartalnik HKM 53, 205–217.
[53] HEINDEL, I., 1986: Ave-Maria Schnallen und Handtruwebratzen, Zeitschrift für Archäologie 20, 65–79.
[54] HEJNA, A., 1983: Kovový nálezový inventář z hradu Vizmburku, k. ú. Havlovice, o. Trutnov – Das Fundinventar metallischer Gegenstände aus Burg Vizmburk, Katastralgemeinde Havlovice, Bez. Trutnov, AH 8, 491–501.
[55] HILGERS, W., 1969: Lateinische Gefässnamen Bezeichnungen, Funktion und Form römischer Gefässe nach den antiken Schriftquellen. Beih. Bonner Jahrbuch 31. Düsselforf.
[56] HOLČÍK, Š., 1978: Stredoveké kachliarstvo. Bratislava.
[57] HOLL, I., 1991: Gotische Tonmodel in Ungarn, Acta Archaeologica Scientiarum Hungaricae 43, 315–336.
[58] HOLL, I., 1993: Renaissance-Öfen. Mittelalterliche Ofenkacheln in Ungarn V, Acta Archaeologica Academiae Scientiarum Hungaricae 45, 247–299.
[59] HOLTMANN, G. F., 1993: Untersuchung zu mittelalterlichen und frühneuzeitlichen Messern. Göttingen.
[60] HORBACZ, T. J.–MIKOŁAJCZYK, A.–WOJDA, L., 1980: Ceramika husycka z Włocławka. In: Zapiski Kujawsko-Dobrzyńskie. Seria C, 25–50. Włocławek.
[61] HOŠŠO, J., 1996: O tzv. bratislavských pohároch (Príspevok k poznaniu keramických gotických pohárov), ZbSNM XC – Archeológia 6, 197–204.
[62] HRAŠKOVÁ, E.–KHÜRTY, L.–RAGAČ, R.–ŠIMKOVIC, M., 2001: Pamiatkový prieskum a zisťovací archeologický výskum kostola a zaniknutého benediktínskeho kláštora v Rimavských Jánovciach – Denkmal- und archäologische Erforschung der Kirche und des untergegangenen Benediktinerklosters in Rimavské Janovce, AH 26, 279–298.
[63] CHYBOVÁ, H., 2009: Kroměříž zmizelá a znovu objevená aneb historie ukrytá pod dlažbou města. Kroměříž.
[64] JÁNSKÁ, E., 1965: Hrad Jána Roháče z Dubé Sion, Sborník muzea v Kutné Hoře řada A – historická, č. 6–7, 5–72.
[65] KAJZER, L., 1994: Zur problematik der sog. Hussitenkeramik in Polen, CB 4, 299–306.
[66] KALMÁR, J., 1957: Armbrust-Pfeilspitzen als Rangabzeichen, Folia Archaeologica IX, 153–166.
[67] KALMÁR, J., 1959: A Füleki (Filakovo) vár XV–XVIII. századi emlékei. Régészeti füzetek Ser. II-4. szám. Budapest.
[68] KALMÁR, J., 1971: Régi magyar fegyverek. Budapest.
[69] KLOOS, R. M., 1980: Einführung in die Epigraphik des Mittelalters und der frühen Neuzeit. Darmstadt.
[70] KOBIELUS, S., 2000: Krzyż Chrystusa. Od znaku i figury do symbolu i metafory. Warszawa.
[71] KOCH, R., 2012: Ein Bronzeschüssel aus Münsterschwarzach und Weitere karolingerezeitliche Schlüssel östlich de Rheins. In: Grosso Modo. Quellen und Funde aus Spätantike und Mittelalter (Krohn, N.– Koch, U., edd.), 181–188. Weinstadt.
[72] KOCH, W., 2007: Inschriftenpaläografie des abendländischen Mittelalters, und der frühern Neuzeit. Wien – München.
[73] KÖHLER, W., 1905: Die Schlüssel des Petrus-Versuch einer religionsgeschichtlichen Erklärung von Math. XVI, 18–19, Archiv für Religionwissenschaft 8, 214–243.
[74] KOHOUTEK, J., 1997: Výzkum hradu Helfenštejna v Moravské bráně – Erforschung der Burg Helfenštejn, AH 22, 235–247.
[75] KOSEL, F.-J., 2001: Jodocus Vredis und die Kartause Weddern. In: Jodocus Vredis. Kunst aus der Stille. Eine Klosterwerkstatt der Dürerzeit, 61–164. Borken.
[76] KOŠTA, J.–HOŠEK, J., 2014: Early Medieval Swords from Mikulčice. Brno.
[77] KRAJÍC, R., 1982: Výzkum středověké keramické pece v Táboře, AR XXXIV, 269–277.
[78] KRAJÍC, R., 1991: Stavební železo a uzavírací mechanismy na vrcholně středověkých lokalitách Táborska – Eiserne Baubeschläge und Verschliessungsmechanismen von den hochmittelalterlichen Lokalitäten in der Gegend von Tábor, AH 16, 323–343.
[79] KRAJÍC, R., 2001: "Husův hrneček" ze středověkého Sezimova Ústí – "Hus-Töpchen" aus der mittelalterlichen Stadt Sezimovo Ústí. In: Ve službách archeologie II. přírodovědné metody v archeologii a antropologii (Hašek, V.–Nekuda, R.–Unger, J., edd.), 129–130. Brno.
[80] LABUDA, J., 2000: Pozoruhodné nálezy zo Starého mesta Banskej Štiavnici – Einzigartige Obole von Karl Robert von der Bergbaufundstelle Glanzenberg in Banská Štiavnica (Schemnitz), AH 25, 7–24.
[81] LABUDA, J., 2016: Chladné zbrane 10.–16. storočia pochádzajúce z rieky Váh. Magisterská práca, FF MU, Brno.
[82] LAMPART, F., 2012: Vrcholnostredoveký meč zo Spišského hradu, Vojenská história 16, č. 1, 125–132.
[83] LAURIOUX, B., 1999: Tafelfreuden im Mittelalter. Augsburg.
[84] LEEUW, G. wan der, 1978: Fenomenologia religii (preklad). Warszawa.
[85] LEHOCZKY, T., 1871: A leleszi levéltár és egy régi vasajtó, Archeologiai ertesítő V, 9. sz., 274–280.
[86] LEVINAS, E., 1998: Całość i nieskończoność (preklad). Warszawa.
[87] LINLAUD, M., 2014: Serrures médiévales VIIIe–XIIIe siècle. Rennes.
[88] LOSKOTOVÁ, I., 2012: Brněnské kachle se starozákonními hrdiny – Brünner Kacheln mit alttestamentarischen Helden, AH 37, 663–678.
[89] LUBELCZYK, A., 2005: Renesansowe kafle z Rzeszowa i Czudca. In: Gotické a renesančné kachlice v Karpatoch (Chovanec, I., ed.), 183–203. Trebišov.
[90] MANDEL, G., 1993: Der Schlüssel geschichte und Symbolik der Schlüssel und Schlösser. Stuttgart.
[91] MÁCELOVÁ, M., 1999: Gotické kachľové pece z banskobystrickej radnice – Die gotischen Kachelofen aus dem Rathaus in Banská Bystrica, AH 24, 409–420.
[92] MÁCELOVÁ, M., 2009: Signovaný pohár z konca 16. storočia z Banskej Bystrice, ŠZ AÚ SAV 46, 31–32.
[93] MĚŘÍNSKÝ, Z., 2007: Hrad Rokštejn. Brtnice – Brno.
[94] MIKOŁAJCZYK, A., 1978: Radełkiem na glinianych naczyniach…, Z otchłani viekow XLIV, č. 4, 279–284.
[95] MICHNA, P. J., 1990: Die archäologische Enforschung des historische Kerns der Stadt Olomouc, Archäologische Stadkernforschungen in Sachsen, Beiheft 19, 159–166.
[96] MÜLLER-WILLE, M., 1970: Eines neues ULFBERHT – Schwert aus Hamburg, Offa 27, 65–91.
[97] NAGY, P.–NAGYOVÁ., 2015: Register tehliarskych značiek na Slovensku. SNM Bratislava.
[98] NADOLSKI, B., 2001: Spotkanie tradycji gestu i slowa. In: Idee chrześcijańskie w życiu Europejczyka. Język. Pismiennictwo. Sztuki plastyczne. Obyczaje. Część I, 83–92. Łódź.
[99] NEKUDA, V., 1975: Pfaffenschlag. Zaniklá středověká ves u Slavonic. Brno.
[100] NEKUDA, V., 1985: Mstěnice. Zaniklá středověká ves u Hrotovic. 1. Brno.
[101] NEKUDA, V.–REICHERTOVÁ, K., 1968: Středověká keramika v Čechách a na Moravě. Brno.
[102] NICKEL, H., 1969: Böhmische Prunkpfeilspitzen, SbNM A XXIII, 101–163.
[103] NOVOTNÝ, B.–FUHRHERR, V., 1971: Katalóg archeologickej zbierky Západoslovenského múzea v Trnave. Bratislava.
[104] OAKESHOTT, E., 1964: The sword in the Age of Chivalry. London.
[105] OAKESHOTT, E., 1991: Records of the Medieval Sword. Woodbridge.
[106] OHLY, F., 1958/1959: Vom geistigen Sinn des Wortes im Mittelalter, Zeitschrift für deutsches Altertum und deutsche Literatur 89, 1–23.
[107] OPITZ, C. u. a., edd., 1993: Maria in der Welt. Marienverehrung im Kontext des Sozialgeschichte. 10.–18. Jahrhundert. Zürich.
[108] OSE, I., 1992: Entdeckung einer Kachelserie der 16. Jahrhunderts "Die zwölf sieghaften Helden des Alten Testaments" in Lettland, Keramos Hft. 138, 45–54.
[109] OTTAWAY, P.–ROGERS, N., 2002: Craft, Industry and Everyday Life: Finds from Medieval York. London.
[110] PANKHOFER, H., 1974: Schlüssel und Schloß. 2. vyd. München.
[111] PARÁDI, N., 1965: Későközépkori feliratos díszű cserépedények, Folia archaeologica XVIII, 155–168.
[112] PÁTKOVÁ, H., 2014: Česká středověká paleografie. Praha.
[113] PELA, W., 2008: Znaleziska ostróg z zapiętkami z drugiej połowy XV w. w Europie Środkowej, Kwartalnik HKM 58, č. 2, 197–206.
[114] PETRI, H.–BEINERT, W., 1996: Učení o Marii [preklad]. Olomouc.
[115] PITTIONI, R., 1976: Schwarzhafnerei aus dem Stift Heiligenkreuz bei Baden, NÖ, Archaeologia Austriaca 59/60, 175–224.
[116] POKORNÁ, J., 2002: Archeologický výzkum v zahradě nemocnice Na Františku v Praze 1, Archaeologica Pragensia 16, 119–140.
[117] POLLA, B., 1962: Zisťovací historicko-archeologický výskum na bratríckom tábore na Zelenej hure v Hrabušiciach, SlArch X, 253–279.
[118] POLLA, B., 1971: Kežmarok. Výsledky historicko-archeologického výskumu. Bratislava.
[119] PROCHNOW, D., 1966: Schönheit und Schloss, Schlüssel, Beschlag. Düsseldorf.
[120] PROKISCH, B.–KÜHTREIBER, TH., edd., 2004: Der Schatzfund von Fuchsenhof. Linz.
[121] PRIX, D.–ROHÁČEK, J., 2009: Epigrafický kontext arabských číslic. In: Epigraphica – Sepulcralia II (Roháček, J., ed.), 195–213. Praha.
[122] RADOMĚRSKÝ, P., 1964: Nejstarší dějiny Louňovic pod Blaníkem (I), ČNM CXXXXIII, č. 2, 1–24.
[123] RAFFAELI, U., 1996: Oltre la porta Serrature, chiavi e forzieri dalla preistoria all'età moderna nelle Alpi orientali. Trento.
[124] RAVDONIKAS, V. I., 1933: Nadpisi i znaki na mečah Dneprostroja. Moskva.
[125] REGTEREN, H. H. van–ZANTKUYL, H. J., 1969: A Medieval House Site in Amsterdam, Bereliechten ROB 19, 233–266.
[126] REICHERTOVÁ, K., 1965: Středověká keramika ze Sezimova Ústí, Tábora a Kozího hrádku. Archeologické studijní materiály III. Praha.
[127] REUTER, M. v.–SCHOLZ, M., 2005: Alles Geritzt: Botschaften aus der Antike. München.
[128] RICHTER, M., 1969: Výzkum v Sezimově Ústí v l. 1966–1968, AR XXI, 768–782.
[129] RICHTER, M., 1978: Středověká keramika ze Sezimova Ústí. Katalog. České Budějovice.
[130] ROYT, J., 2013: Slovník biblické ikonografie. Praha.
[131] RUTTKAY, A., 1971: Dva stredoveké meče s nápismi zo Slovenska, AR XXIII, 163–168, 253–256.
[132] RUTTKAY, A., 1975: Waffen und Reiterausrüstung des 9. bis zur ersten Hälfte des 14. Jahrhunderts in der Slowakei (I), SlArch XXIII, 119–216.
[133] RUTTKAY, A., 1976: Waffen und Reiterausrüstung des 9. bis zur ersten Hälfte des 14. Jahrhunderts in der Slowakei (II), SlArch XXIV, 245–395.
[134] RUTTKAY, A., 1978: Umenie kované v zbraniach. Bratislava.
[135] SEDLÁČKOVÁ, H. a kol., 2016: Renaissance and Baroque Glass from the Central Danube region. Brno.
[136] SCHOKNECHT, U., 1969: Eiserne Schwerter mit Inschrift aus Mecklenburg, Ausgrabungen und Funde 14, 212–217.
[137] SCHOLZ, M., 2000: Freigeformte römische Kochtöpfe mit Herstellersignaturen aus dem westlichen Hochrheintal, Archäoplogische Nachrichten aus Baden Heft 63, 38–48.
[138] SCHREINER, K., 1991: Laienfrömmigkeit – Frömmigkeit von Eliten oder Frömmigkeit des Volkes? In: Laienfrömmigkeit in späten Mittelalter (Schreiner, K.–Müller-Lucker, E., edd.), 1–78. München.
[139] SCHREINER, K., 2003: Maria. Leben, Legenden, Symbole. München.
[140] SCHULZE-DÖRLAMM, M., 2012: Zwei ungewöhnliche Bronzeschlüssel der Karolingerzeit – ein Amulettschlüssel aus Mainz und ein "Petrusschlüssel" aus Alzey. In: Grosso Modo. Quellen und Funde aus Spätantike und Mittelalter (Krohn, N.–Koch, U., edd.), 189–202. Weinstadt.
[141] SLIVKA, M., 1978: Stredoveké hutníctvo a kováčstvo na východnom Slovensku. 1. časť, Historica Carpatica IX, 217–263.
[142] SLIVKA, M., 1980: Stredoveké hutníctvo a kováčstvo na východnom Slovensku. 2. časť, Historica Carpatica XI, 218–288.
[143] SLIVKA, M., 1981: Stredoveké hutníctvo a kováčstvo na východnom Slovensku. 3. časť, Historica Carpatica XII, 211–276.
[144] SLIVKA, M., 1987: Pozoruhodný nález stredovekých slnečných hodín na Kláštorisku, Nové obzory 29, 181–188.
[145] SLIVKA, M., 2001: Interakčný charakter kláštora v hospodárskom systéme stredoveku – Interaktionscharakter des Klosters in wirtschaftlichen System des Mittelalters, AH 26, 299–322.
[146] SLIVKA, M., 2002: Symbolika výzbroje a výstroja – Symbole der Ausrüstung, AH 27, 589–605.
[147] SLIVKA, M., 2002a: Cirkevné dejiny v archeologických prameňoch, Pamiatky a múzeá, č. 3, 8–12.
[148] SLIVKA, M., 2003: Vzácny nález dýky zo Šarišského hradu. In: Ve službách archeologie IV. Sborník k 75. narozeninám prof. PhDr. Vladimíra Nekudy, DrSc. (Hašek, V.–Nekuda, R.–Unger, J., edd.), 229–231. Brno.
[149] SLIVKA, M., 2013: Pohľady do stredovekých dejín Slovenska. Martin.
[150] SLOBODOVÁ, M., 2010: Knižné kovania – ku genéze knižnej väzby. Diplomová práca, FF UKO, Bratislava.
[151] SONNTAG, J., 2008: Klosterleben im Spiegel des Zeichenhaften. Berlin.
[152] SPIRITZA, J., 1996: Nielen epitafy sú epigrafmi, Slovenská archivistika 31, č. 2, 61–85.
[153] SPIRITZA, J., 2008: Magister Iohannes Wagner de Nova Villa, pôvodca zvonov a bronzových krstiteľníc z rokov 1475 – 1513, Z minulosti Spiša XVI, 59–84.
[154] STALSBERG, A., 2011: Ulfberht problems. Identification. Documentation. Variants of inlays. Dating problems. In: Non sensistis gladios. Studia ofiarowane Marianowi Głoskowi w 70. rocznicę urodzin (Ławrynowicz, O.–Maik, J.–Nowakowski, P. A., edd.), 389–403. Łódź.
[155] STEGER, H., 1961: David rex et Propheta. Nürnberg.
[156] SZENDREI, I., 1896: Ungarische Kriegsgeschichtliche Denkmäler in der Millennium Landesausstellung. Budapest.
[157] ŠEBESTOVÁ, M., 2005: Kachlice z Komorského dvora v Banskej Štiavnici. Diplomová práca, FF UKO, Bratislava.
[158] ŠEDIVÝ, J., 2006: Ukryté v písme. K datovaniu stredovekých pamiatok na základe ich nápisov. In: Byzantinoslovaca I (Daniš, M., ed.), 244–252. Bratislava.
[159] ŠEDIVÝ, J., 2008: Epigrafické písma z územia Slovenska medzi neskorou gotikou a renesanciou, Zborník Filozofickej fakulty Univerzity Komenského – Historica 47, 7–26.
[160] ŠEDIVÝ, J., 2009: Littera epigraphica sepulcralium mediaevalium Hungariae Superioris. In: Epigraphica et sepulcralia 2 (Roháček, J., ed.), 289–312. Praha.
[161] ŠEDIVÝ, J., 2014: Latinská epigrafia. Dejiny a metodika výskumu historických nápisov zo Slovenska. Bratislava.
[162] ŠEDIVÝ, J., 2015: Písmo na stredovekých zvonoch z územia Slovenska, Monument revue 4, č. 2, 26–34.
[163] ŠLÉZAR, P., 2016: Archeologické poznanie malého kráľovského mesta na Morave. Dizertačná práca, FF UKO, Bratislava.
[164] ŠMAHEL, F., 1990: Silnější než víra: magie, pověry a kouzla husitského věku, Sborník vlastivědných prací z Podblanicka 30, 31–51.
[165] ŠTAJNOCHR, V., 1998: Dva etnoikonografické exkurzy do novověké keramiky a keramika v archeologii – Zwei ethnoikonografische Exkurse zur neuzeitlichen Keramik und zur Keramik in der Archäologie, AR L, 35–41.
[166] ŠVEHLA, J., 1901: Nádobí kuchyně a stolu staročeského. In: Zpráva o činnosti rady městského musea v Táboře za rok 1901, 1–31. Tábor.
[167] ŠVEHLA, J., 1911: Nádoby s nápisy z Ústí Sezimova a Kozího Hrádku, ČSPS, č. 19, 9–14.
[168] ŠVEHLA, J., 1930: Farní kostel a fara v Ústí Sezimově, JSH 3, 87–90.
[169] THOMA, J., 1993: Včasnostredoveký meč s nápisom Ulfberth v expozícii militárií na hrade Krásna Hôrka, ŠZ AÚ SAV 29, 277–280.
[170] TEMESVÁRY, F., 1961: Kulcstípusok és zármechanizmusok fejlődése a XV. században, Folia a rchaeologia 13, 151–181.
[171] TOMÁŠOVÁ, B., 1999: Nálezy z hradu Solivar, Studia Archaeologica Slovaca mediaevalia II, 173–192.
[172] TORBRÜGGE, W., 1970/1971: Vor- und frühgeschichtliche Flussfunde. Zur Ordnung und Bestimmung einer Denkmälergruppe, Bericht RGK 51/52, 1–146.
[173] TRAUBE, L., 1907: Nomina Sacra. Versuch einer Geschichte der christlichen Kürzung. München.
[174] TRELIŃSKA, B., 1991: Gotyckie písmo epigraficzne w Polsce. Lublin.
[175] TWEDDLE, D., 1984: The Coppergate Helmet, Forvännen 78, 105–112.
[176] TYMONOVÁ, M., 2012: Renesanční kachle s dvanácti biblickými hrdiny a tyrany z českého Slezska – Renaissancekacheln mit zwölf biblischen Helden und Tyrannen vom tschechischen Gebiet Schlesiens, AH 37, 679–689.
[177] ULLMANN, K., 1961: Dolchmesser, Dolche und Kurzwehren des 15. und 16. Jahrhunderts, Waffen- und Kostümkunde, Hf. 1, 1–13.
[178] ULRYCHOVÁ, E.–HAZLBAUER, Z., 1998: Renesanční kachle se zobrazením starozákonního soudce Jepteho – Eine Renaissance-Ofenkachel mit der Abbildung des alttestamentlichen Richters Jepte, AR L, 636–644.
[179] VATTAI, E., 1956: A Körmendi lelet (XIV.–XV. sz.), Archaeologiai értesítő 83, 67–75.
[180] VRTEL, A., 2012: Keltské oppidum v Bratislave. In: Dejiny Bratislavy 1 (Šedivý, J.–Štefanovičová, T., edd.), 164–178. Bratislava.
[181] WAGNER, T. G.–WORLEY, J.–HOLST-BLENNOW, A.–BECKHOLMEN, G., 2009: +INNOMINEDOMINI+Medieval Christian invocation inscriptions on sword blades, Waffen- und Kostümkunde 51, 11–52.
[182] WACHOWSKI, K., 2013: Emblemata mediaevalia profana. Przykład Polski. Wrocław.
[183] WAIDACHER, F., 1965: Zur Bedeutung von Schloß und Schlüssel im Volksglauben und Volksbrauch. In: Schloss und Schlüssel. Alte und neue Schlosserkunst. Katalog, 11–13. Graz.
[184] WALDHAUSER, J.–SOSNOVEC, P., 2004: Nová archeologické zjištění v hradech Pojizeří, CB 9, 383–386.
[185] WALCHER-MOLTHEIN, A. von, 1924: Formodel für Feingebäck und Zuckerwerk, Belvedere 5, Heft 24, 201–220.
[186] WEGELI, R., 1902–1905: Inschriften auf mittelalterlichen Schwertklingen, Zeitschrift für historische Waffenkunde 3, 177–183, 218–225, 216–268, 290–300.
[187] WESTPHALEN, P., 2002: Die Eisenfunde von Haithabu. Neumünster.
[188] WEISMAYER, J., 1994: Život v plnosti. Dějiny a teologie duchovního života. Kostelní Vydří.
[189] WOLF, F., 1956: Ein neuer Reizer-Schlüssel, Mitteilungen der Österreichischen Numismatischen Gesellschaft IX, č. 8, 57–59.
[190] WORMSTAL, A., 1896: Jodocus Vredis und das Kartäuserkloster zu Wedderen bei Dülmen in Westfalen. Münster i. W.
[191] ZACHAR, L., 1987: Keltské umenie na Slovensku. Bratislava.
[192] ZAJIC, A., 2014: Epigrafische und heraldisch-sphragistische Bemerkungen zum Wiener Neustädter Schatzfund. In: Der Schatzfund von Wiener Neustadt (Hofer, N., ed.), 238–263. Wien.
[193] ZSÁMBÉKY, M., 1983: 14–15. századi magyarországi kincsleletek, Művészettörténeti Értesitő 32, 105–129.
[194] ŻYGULSKI, Z., jun., 1975: Broń w dawnej Polsce. Warszawa.
[195] ŽÁK-MATYASOWSZKY, F., 2003: Antické nápisné pamiatky na území Slovenska. Nitra.
[196] ŽÁKOVSKÝ, P., 2008: Tauzované kopí s nápisem Viktorina ze Žerotína, CB 11, 473–482.
[197] ŽEGKLITZ, J., 1987: Pozdně gotické kachle se jmény hrnčířů, AR XXXIX, 655–671.
[198] ŽEGKLITZ, J., 2012: Prints and other artwork models for motives on stove tiles from the Czech lands. Renaissance stove tiles as a means for disseminating ideas and culture during the age of Reformation, Studies in Post-Medieval Archaeology 4, 25–112.
[199] ŽEGKLITZ, J., 2012a: Grafické a další předlohy motivů na kachlích z českého prostředí. Renesanční kachle jako prostředek šíření idejí a kultury doby reformace – Prints and other artwork models for motifs on stove tiles in Bohemia. Renaissance stove tiles as an agent in the spread of Reformation ideas and culture, AR LXIV, 265–319.
[2] ANDRZEJEWSKA, A., 1997: Jeszcze o tzw. ceramice husyckiej z terenu Kujaw na przykladzie znalezisk ze Zglowiączki, woj. Włocławskie, Archaeologica Historica Polona 5, 177–186.
[3] ARENS, F. von, 1971: Die usprügliche Verdendung gotischer Stein- und Tonmodel mit einem Verzeichnis der Model in Mittelrheinischen Museen, Mainzer Zeitschrift 66, 106–131.
[4] BALEGOVÁ, J., 2003: Šarišský hrad v časoch Juraja Vernera, Pamiatky a múzeá, č. 4, 18–21.
[5] BÁRÁNYNÉ-OBERSCHALL, M., 1941: Régi magyar vasművesség. Budapest.
[6] BLÁHA, J., 1974: Historická archeologie k dějinám městské školy u sv. Mořice v Olomouci. In: Okresní archiv v Olomouci 1973, 29–35. Olomouc.
[7] BOTOŠ, A., 2011: Rimavská Sobota v stredoveku a vo včasnom novoveku vo svetle archeologických nálezov. Rigorózna práca, FF UKO, Bratislava.
[8] BRACHA, K., 1991: Magia słowa. Świadectwa teológow i wierzenia popularne w XV wieku, Kwartalnik Historiczny 98, č. 3, 17–32.
[9] BREKLE, H. E., 1999: Das typograophische Prinzip. Versuch einer Begriffserklärung. In: Inchrift und Material. Inschrift und Buchschrift (Koch, W.–Steininger, Ch., edd.), 207–212. München.
[10] BŘICHÁČEK, P.–HEREIT, P., 1996: Renesanční kachle a motívy biblických hrdinů ze západních Čech, SZM XIII, 130–133.
[11] BRINKMANN, H., 1936: Die Darstellungen des Apostels Petrus. Düsseldorf.
[12] BYLINA, S., 1984: Nowa dewocja, postawy wiernych i kult maryjny w Europie środkowej późnego średniowiecza, Studia Claromontana 5, 4–32.
[13] ČAMBAL, R.–CHOMA, I., 2010: Románsky meč a hlavica meča z Bacúrova, ZbSNM CIV – Archeológia 20, 113–116.
[14] ČAPLOVIČ, D., 1990: Novšie poznatky o stredovekom vývoji mesta a života obyvateľov Košíc – Die neuesten Erkenntnisse über die mittelalterliche Entwicklung und das Leben der Einwohner von Košice, AH 15, 87–98.
[15] ČOVAN, M., 2011: Stredoveká a ranonovoveká kultúra východného Slovenska vo svetle najnovších epigrafických, paleografických a heraldických zistení, Slovenská archivistika 46, 94–111.
[16] ČOVAN, M., 2013: Sepulkrálie na Šariši v stredoveku a ranom novoveku. In: Epigraphica et Sepulcralia 4. Fórum epigrafických a sepulkrálních studií (Roháček, J., ed.), 73–116. Praha.
[17] ČOVAN, M., 2014: Kultúrno-spoločenské pomery ranonovovekého Bardejova na pozadí meštianskych sepulkrálií. In: Epigraphica et Sepulcralia 5. Fórum epigrafických a sepulkrálních studií (Roháček, J., ed.), 41–61. Praha.
[18] ČOVAN, M., 2015: Šarišské zvony z obdobia stredoveku a raného novoveku. In: Historica 49. Zborník k 65. narodeninám profesora Leona Sokolovského, 24–50. Bratislava.
[19] ČOVAN, M., 2016: Historické nápisy zo Šariša do roku 1650: Corpus Inscriptionum Slovaciae 1. Martin.
[20] DĄBROWSKA, M., 2013: Piec jako nośnik idei?, Archaeologia Historica Polona 21, 209–237. DOI: https://doi.org/10.12775/AHP.2013.010
[21] DENKSTEIN, V., 1969: Böhmische Prunksporen aus dem 15. Jahrhundert, SbNM A XXIII, 165–195.
[22] DOMBART, T., 1914/1915: Der Name Jesu (Das Monogram IHS), Die christliche Kunst 11, 257–269.
[23] DUNNING, G. C., 1967: Late Medieval Jugs with Lettering, Medieval Archaeology 11, 233–241.
[24] DUNNING, G. C., 1974: A Late Medieval Jug with Lettering from Canons Ashby, Northamptonshire, Medieval Archaeology 18, 160–163.
[25] DURDÍK, T.–KAŠPAR, V., 2000: Forma na odlévání dělových koulí z hradu Vimperku, CB 7, 293–307.
[26] ENGELKING, A., 1988: Magiczna moc słowa w polskiej kulturze ludowej. In: Język a kultura. t. l. (Anusiewicz, J.–Bartmiński, J., edd.), 263–278. Wrocław.
[27] FARKAŠ, Z., 2015: Stredoveké hrádky v Malých Karpatoch. In: Hradiská – svedkovia dávnych čias, 127–145. Dolná Mariková.
[28] FAVIER, J., 2006: Zlato a koření! Zrod obchodníka ve středověku. Praha.
[29] FEDOROV, G. B.–POLEVOJ, A. L., 1973: Archeologija Rumynii. Moskva.
[30] ELIADE, M., 1974: Sacrum, mit, historia. Warszawa.
[31] ELIAS, N., 1980: Über den Prozess der Zivilisation. Frankfurt/Main.
[32] FRANZ, A., 1909: Die kirchlichen Benediktionen im Mittelalter. II. Freiburg im Breisgau.
[33] FRANZ, R., 1969: Der Kachelofen. Graz.
[34] FINGERLIN, I., 1971: Gürtel des hohen und späten Mittelalters. München – Berlin.
[35] FORSTNER, D. OSB, 1990: Świat symboliki chrześcijańskiej. Warszawa.
[36] FRÖHLICH, J., 2002: Středověké odpadní jamy v Písku, AVJČ 15, 139–161.
[37] GEIBIG, A., 1991: Beiträge zur morphologischen Entwicklung des Schwertes im Mittelalter. Offa-Bücher 71. Neumünster.
[38] GERLACH, S., 1987: Ein Töpferofen mit Abfallgrube des 14. Jahrhunderts in Würzburgg, Bayerische Vorgeschichts-Blätter 52, 133–230.
[39] GŁOSEK, M., 1973: Znaki i napisy na mieczach średniowiecznych w Polsce. Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk.
[40] GŁOSEK, M., 1984: Miecze środkowoeuropejskie z X–XV w. Warszawa.
[41] GŁOSEK, M.–KAJZER, L., 1976: Miecze z napisami grupy DIC w Europie środkowej, Kwartalnik HKM 24, č. 4, 217–248.
[42] GŁOSEK, M.–KAJZER, L., 1977: Zu den mittelalterlichen Schwertern der Benedictus-Gruppe, Waffen- und Kostümkunde 19, č. 2, 117–128.
[43] GORMAN, M. R., 2005: INGERLII. A Continuing Tradition in Early Mediaeval Swordsmithing. In: The spring 2005 London Park Lane Arms Fair (Oliver, D. A., ed.), 30–36. London.
[44] GROßMANN, G. U., 2010: Einführung in die historische und kunsthistorische Bauforschung. Darmstadt.
[45] GRUIA, A.-M., 2013: Religious Representations on Stove Tiles from the Medieval Kingdom of Hungary. Cluj-Napoca.
[46] GUREVIČ, A. J., 2016: Jedinec a společnost středověkého západu. Praha.
[47] GUERRA, L., 2008: Inscriptions and Communication in Anglo-Saxon England. AD 600–900. Utrecht.
[48] HAJDU, H., 1931: Lesen und Schreiben im Spätmittelalter. Pécs.
[49] HANSMANN, L.–KRISS-RETTENBECK, L., 1966: Amulett und Talisman. München.
[50] HATHÁZI, G., 2004: A XIV. századi feliratos csatok elterjedésének kérdéséhez. In: "Qusi liber et pictura". Tanulmányok Kubinyi András, 207–220. Budapest.
[51] HAZLBAUER, Z., 1998: Krása středověkých kamen. Praha.
[52] HAZLBAUER, Z., 2005: Sygnatury garncarskie na gotyckich i renesansowych kaflach czeskich, Kwartalnik HKM 53, 205–217.
[53] HEINDEL, I., 1986: Ave-Maria Schnallen und Handtruwebratzen, Zeitschrift für Archäologie 20, 65–79.
[54] HEJNA, A., 1983: Kovový nálezový inventář z hradu Vizmburku, k. ú. Havlovice, o. Trutnov – Das Fundinventar metallischer Gegenstände aus Burg Vizmburk, Katastralgemeinde Havlovice, Bez. Trutnov, AH 8, 491–501.
[55] HILGERS, W., 1969: Lateinische Gefässnamen Bezeichnungen, Funktion und Form römischer Gefässe nach den antiken Schriftquellen. Beih. Bonner Jahrbuch 31. Düsselforf.
[56] HOLČÍK, Š., 1978: Stredoveké kachliarstvo. Bratislava.
[57] HOLL, I., 1991: Gotische Tonmodel in Ungarn, Acta Archaeologica Scientiarum Hungaricae 43, 315–336.
[58] HOLL, I., 1993: Renaissance-Öfen. Mittelalterliche Ofenkacheln in Ungarn V, Acta Archaeologica Academiae Scientiarum Hungaricae 45, 247–299.
[59] HOLTMANN, G. F., 1993: Untersuchung zu mittelalterlichen und frühneuzeitlichen Messern. Göttingen.
[60] HORBACZ, T. J.–MIKOŁAJCZYK, A.–WOJDA, L., 1980: Ceramika husycka z Włocławka. In: Zapiski Kujawsko-Dobrzyńskie. Seria C, 25–50. Włocławek.
[61] HOŠŠO, J., 1996: O tzv. bratislavských pohároch (Príspevok k poznaniu keramických gotických pohárov), ZbSNM XC – Archeológia 6, 197–204.
[62] HRAŠKOVÁ, E.–KHÜRTY, L.–RAGAČ, R.–ŠIMKOVIC, M., 2001: Pamiatkový prieskum a zisťovací archeologický výskum kostola a zaniknutého benediktínskeho kláštora v Rimavských Jánovciach – Denkmal- und archäologische Erforschung der Kirche und des untergegangenen Benediktinerklosters in Rimavské Janovce, AH 26, 279–298.
[63] CHYBOVÁ, H., 2009: Kroměříž zmizelá a znovu objevená aneb historie ukrytá pod dlažbou města. Kroměříž.
[64] JÁNSKÁ, E., 1965: Hrad Jána Roháče z Dubé Sion, Sborník muzea v Kutné Hoře řada A – historická, č. 6–7, 5–72.
[65] KAJZER, L., 1994: Zur problematik der sog. Hussitenkeramik in Polen, CB 4, 299–306.
[66] KALMÁR, J., 1957: Armbrust-Pfeilspitzen als Rangabzeichen, Folia Archaeologica IX, 153–166.
[67] KALMÁR, J., 1959: A Füleki (Filakovo) vár XV–XVIII. századi emlékei. Régészeti füzetek Ser. II-4. szám. Budapest.
[68] KALMÁR, J., 1971: Régi magyar fegyverek. Budapest.
[69] KLOOS, R. M., 1980: Einführung in die Epigraphik des Mittelalters und der frühen Neuzeit. Darmstadt.
[70] KOBIELUS, S., 2000: Krzyż Chrystusa. Od znaku i figury do symbolu i metafory. Warszawa.
[71] KOCH, R., 2012: Ein Bronzeschüssel aus Münsterschwarzach und Weitere karolingerezeitliche Schlüssel östlich de Rheins. In: Grosso Modo. Quellen und Funde aus Spätantike und Mittelalter (Krohn, N.– Koch, U., edd.), 181–188. Weinstadt.
[72] KOCH, W., 2007: Inschriftenpaläografie des abendländischen Mittelalters, und der frühern Neuzeit. Wien – München.
[73] KÖHLER, W., 1905: Die Schlüssel des Petrus-Versuch einer religionsgeschichtlichen Erklärung von Math. XVI, 18–19, Archiv für Religionwissenschaft 8, 214–243.
[74] KOHOUTEK, J., 1997: Výzkum hradu Helfenštejna v Moravské bráně – Erforschung der Burg Helfenštejn, AH 22, 235–247.
[75] KOSEL, F.-J., 2001: Jodocus Vredis und die Kartause Weddern. In: Jodocus Vredis. Kunst aus der Stille. Eine Klosterwerkstatt der Dürerzeit, 61–164. Borken.
[76] KOŠTA, J.–HOŠEK, J., 2014: Early Medieval Swords from Mikulčice. Brno.
[77] KRAJÍC, R., 1982: Výzkum středověké keramické pece v Táboře, AR XXXIV, 269–277.
[78] KRAJÍC, R., 1991: Stavební železo a uzavírací mechanismy na vrcholně středověkých lokalitách Táborska – Eiserne Baubeschläge und Verschliessungsmechanismen von den hochmittelalterlichen Lokalitäten in der Gegend von Tábor, AH 16, 323–343.
[79] KRAJÍC, R., 2001: "Husův hrneček" ze středověkého Sezimova Ústí – "Hus-Töpchen" aus der mittelalterlichen Stadt Sezimovo Ústí. In: Ve službách archeologie II. přírodovědné metody v archeologii a antropologii (Hašek, V.–Nekuda, R.–Unger, J., edd.), 129–130. Brno.
[80] LABUDA, J., 2000: Pozoruhodné nálezy zo Starého mesta Banskej Štiavnici – Einzigartige Obole von Karl Robert von der Bergbaufundstelle Glanzenberg in Banská Štiavnica (Schemnitz), AH 25, 7–24.
[81] LABUDA, J., 2016: Chladné zbrane 10.–16. storočia pochádzajúce z rieky Váh. Magisterská práca, FF MU, Brno.
[82] LAMPART, F., 2012: Vrcholnostredoveký meč zo Spišského hradu, Vojenská história 16, č. 1, 125–132.
[83] LAURIOUX, B., 1999: Tafelfreuden im Mittelalter. Augsburg.
[84] LEEUW, G. wan der, 1978: Fenomenologia religii (preklad). Warszawa.
[85] LEHOCZKY, T., 1871: A leleszi levéltár és egy régi vasajtó, Archeologiai ertesítő V, 9. sz., 274–280.
[86] LEVINAS, E., 1998: Całość i nieskończoność (preklad). Warszawa.
[87] LINLAUD, M., 2014: Serrures médiévales VIIIe–XIIIe siècle. Rennes.
[88] LOSKOTOVÁ, I., 2012: Brněnské kachle se starozákonními hrdiny – Brünner Kacheln mit alttestamentarischen Helden, AH 37, 663–678.
[89] LUBELCZYK, A., 2005: Renesansowe kafle z Rzeszowa i Czudca. In: Gotické a renesančné kachlice v Karpatoch (Chovanec, I., ed.), 183–203. Trebišov.
[90] MANDEL, G., 1993: Der Schlüssel geschichte und Symbolik der Schlüssel und Schlösser. Stuttgart.
[91] MÁCELOVÁ, M., 1999: Gotické kachľové pece z banskobystrickej radnice – Die gotischen Kachelofen aus dem Rathaus in Banská Bystrica, AH 24, 409–420.
[92] MÁCELOVÁ, M., 2009: Signovaný pohár z konca 16. storočia z Banskej Bystrice, ŠZ AÚ SAV 46, 31–32.
[93] MĚŘÍNSKÝ, Z., 2007: Hrad Rokštejn. Brtnice – Brno.
[94] MIKOŁAJCZYK, A., 1978: Radełkiem na glinianych naczyniach…, Z otchłani viekow XLIV, č. 4, 279–284.
[95] MICHNA, P. J., 1990: Die archäologische Enforschung des historische Kerns der Stadt Olomouc, Archäologische Stadkernforschungen in Sachsen, Beiheft 19, 159–166.
[96] MÜLLER-WILLE, M., 1970: Eines neues ULFBERHT – Schwert aus Hamburg, Offa 27, 65–91.
[97] NAGY, P.–NAGYOVÁ., 2015: Register tehliarskych značiek na Slovensku. SNM Bratislava.
[98] NADOLSKI, B., 2001: Spotkanie tradycji gestu i slowa. In: Idee chrześcijańskie w życiu Europejczyka. Język. Pismiennictwo. Sztuki plastyczne. Obyczaje. Część I, 83–92. Łódź.
[99] NEKUDA, V., 1975: Pfaffenschlag. Zaniklá středověká ves u Slavonic. Brno.
[100] NEKUDA, V., 1985: Mstěnice. Zaniklá středověká ves u Hrotovic. 1. Brno.
[101] NEKUDA, V.–REICHERTOVÁ, K., 1968: Středověká keramika v Čechách a na Moravě. Brno.
[102] NICKEL, H., 1969: Böhmische Prunkpfeilspitzen, SbNM A XXIII, 101–163.
[103] NOVOTNÝ, B.–FUHRHERR, V., 1971: Katalóg archeologickej zbierky Západoslovenského múzea v Trnave. Bratislava.
[104] OAKESHOTT, E., 1964: The sword in the Age of Chivalry. London.
[105] OAKESHOTT, E., 1991: Records of the Medieval Sword. Woodbridge.
[106] OHLY, F., 1958/1959: Vom geistigen Sinn des Wortes im Mittelalter, Zeitschrift für deutsches Altertum und deutsche Literatur 89, 1–23.
[107] OPITZ, C. u. a., edd., 1993: Maria in der Welt. Marienverehrung im Kontext des Sozialgeschichte. 10.–18. Jahrhundert. Zürich.
[108] OSE, I., 1992: Entdeckung einer Kachelserie der 16. Jahrhunderts "Die zwölf sieghaften Helden des Alten Testaments" in Lettland, Keramos Hft. 138, 45–54.
[109] OTTAWAY, P.–ROGERS, N., 2002: Craft, Industry and Everyday Life: Finds from Medieval York. London.
[110] PANKHOFER, H., 1974: Schlüssel und Schloß. 2. vyd. München.
[111] PARÁDI, N., 1965: Későközépkori feliratos díszű cserépedények, Folia archaeologica XVIII, 155–168.
[112] PÁTKOVÁ, H., 2014: Česká středověká paleografie. Praha.
[113] PELA, W., 2008: Znaleziska ostróg z zapiętkami z drugiej połowy XV w. w Europie Środkowej, Kwartalnik HKM 58, č. 2, 197–206.
[114] PETRI, H.–BEINERT, W., 1996: Učení o Marii [preklad]. Olomouc.
[115] PITTIONI, R., 1976: Schwarzhafnerei aus dem Stift Heiligenkreuz bei Baden, NÖ, Archaeologia Austriaca 59/60, 175–224.
[116] POKORNÁ, J., 2002: Archeologický výzkum v zahradě nemocnice Na Františku v Praze 1, Archaeologica Pragensia 16, 119–140.
[117] POLLA, B., 1962: Zisťovací historicko-archeologický výskum na bratríckom tábore na Zelenej hure v Hrabušiciach, SlArch X, 253–279.
[118] POLLA, B., 1971: Kežmarok. Výsledky historicko-archeologického výskumu. Bratislava.
[119] PROCHNOW, D., 1966: Schönheit und Schloss, Schlüssel, Beschlag. Düsseldorf.
[120] PROKISCH, B.–KÜHTREIBER, TH., edd., 2004: Der Schatzfund von Fuchsenhof. Linz.
[121] PRIX, D.–ROHÁČEK, J., 2009: Epigrafický kontext arabských číslic. In: Epigraphica – Sepulcralia II (Roháček, J., ed.), 195–213. Praha.
[122] RADOMĚRSKÝ, P., 1964: Nejstarší dějiny Louňovic pod Blaníkem (I), ČNM CXXXXIII, č. 2, 1–24.
[123] RAFFAELI, U., 1996: Oltre la porta Serrature, chiavi e forzieri dalla preistoria all'età moderna nelle Alpi orientali. Trento.
[124] RAVDONIKAS, V. I., 1933: Nadpisi i znaki na mečah Dneprostroja. Moskva.
[125] REGTEREN, H. H. van–ZANTKUYL, H. J., 1969: A Medieval House Site in Amsterdam, Bereliechten ROB 19, 233–266.
[126] REICHERTOVÁ, K., 1965: Středověká keramika ze Sezimova Ústí, Tábora a Kozího hrádku. Archeologické studijní materiály III. Praha.
[127] REUTER, M. v.–SCHOLZ, M., 2005: Alles Geritzt: Botschaften aus der Antike. München.
[128] RICHTER, M., 1969: Výzkum v Sezimově Ústí v l. 1966–1968, AR XXI, 768–782.
[129] RICHTER, M., 1978: Středověká keramika ze Sezimova Ústí. Katalog. České Budějovice.
[130] ROYT, J., 2013: Slovník biblické ikonografie. Praha.
[131] RUTTKAY, A., 1971: Dva stredoveké meče s nápismi zo Slovenska, AR XXIII, 163–168, 253–256.
[132] RUTTKAY, A., 1975: Waffen und Reiterausrüstung des 9. bis zur ersten Hälfte des 14. Jahrhunderts in der Slowakei (I), SlArch XXIII, 119–216.
[133] RUTTKAY, A., 1976: Waffen und Reiterausrüstung des 9. bis zur ersten Hälfte des 14. Jahrhunderts in der Slowakei (II), SlArch XXIV, 245–395.
[134] RUTTKAY, A., 1978: Umenie kované v zbraniach. Bratislava.
[135] SEDLÁČKOVÁ, H. a kol., 2016: Renaissance and Baroque Glass from the Central Danube region. Brno.
[136] SCHOKNECHT, U., 1969: Eiserne Schwerter mit Inschrift aus Mecklenburg, Ausgrabungen und Funde 14, 212–217.
[137] SCHOLZ, M., 2000: Freigeformte römische Kochtöpfe mit Herstellersignaturen aus dem westlichen Hochrheintal, Archäoplogische Nachrichten aus Baden Heft 63, 38–48.
[138] SCHREINER, K., 1991: Laienfrömmigkeit – Frömmigkeit von Eliten oder Frömmigkeit des Volkes? In: Laienfrömmigkeit in späten Mittelalter (Schreiner, K.–Müller-Lucker, E., edd.), 1–78. München.
[139] SCHREINER, K., 2003: Maria. Leben, Legenden, Symbole. München.
[140] SCHULZE-DÖRLAMM, M., 2012: Zwei ungewöhnliche Bronzeschlüssel der Karolingerzeit – ein Amulettschlüssel aus Mainz und ein "Petrusschlüssel" aus Alzey. In: Grosso Modo. Quellen und Funde aus Spätantike und Mittelalter (Krohn, N.–Koch, U., edd.), 189–202. Weinstadt.
[141] SLIVKA, M., 1978: Stredoveké hutníctvo a kováčstvo na východnom Slovensku. 1. časť, Historica Carpatica IX, 217–263.
[142] SLIVKA, M., 1980: Stredoveké hutníctvo a kováčstvo na východnom Slovensku. 2. časť, Historica Carpatica XI, 218–288.
[143] SLIVKA, M., 1981: Stredoveké hutníctvo a kováčstvo na východnom Slovensku. 3. časť, Historica Carpatica XII, 211–276.
[144] SLIVKA, M., 1987: Pozoruhodný nález stredovekých slnečných hodín na Kláštorisku, Nové obzory 29, 181–188.
[145] SLIVKA, M., 2001: Interakčný charakter kláštora v hospodárskom systéme stredoveku – Interaktionscharakter des Klosters in wirtschaftlichen System des Mittelalters, AH 26, 299–322.
[146] SLIVKA, M., 2002: Symbolika výzbroje a výstroja – Symbole der Ausrüstung, AH 27, 589–605.
[147] SLIVKA, M., 2002a: Cirkevné dejiny v archeologických prameňoch, Pamiatky a múzeá, č. 3, 8–12.
[148] SLIVKA, M., 2003: Vzácny nález dýky zo Šarišského hradu. In: Ve službách archeologie IV. Sborník k 75. narozeninám prof. PhDr. Vladimíra Nekudy, DrSc. (Hašek, V.–Nekuda, R.–Unger, J., edd.), 229–231. Brno.
[149] SLIVKA, M., 2013: Pohľady do stredovekých dejín Slovenska. Martin.
[150] SLOBODOVÁ, M., 2010: Knižné kovania – ku genéze knižnej väzby. Diplomová práca, FF UKO, Bratislava.
[151] SONNTAG, J., 2008: Klosterleben im Spiegel des Zeichenhaften. Berlin.
[152] SPIRITZA, J., 1996: Nielen epitafy sú epigrafmi, Slovenská archivistika 31, č. 2, 61–85.
[153] SPIRITZA, J., 2008: Magister Iohannes Wagner de Nova Villa, pôvodca zvonov a bronzových krstiteľníc z rokov 1475 – 1513, Z minulosti Spiša XVI, 59–84.
[154] STALSBERG, A., 2011: Ulfberht problems. Identification. Documentation. Variants of inlays. Dating problems. In: Non sensistis gladios. Studia ofiarowane Marianowi Głoskowi w 70. rocznicę urodzin (Ławrynowicz, O.–Maik, J.–Nowakowski, P. A., edd.), 389–403. Łódź.
[155] STEGER, H., 1961: David rex et Propheta. Nürnberg.
[156] SZENDREI, I., 1896: Ungarische Kriegsgeschichtliche Denkmäler in der Millennium Landesausstellung. Budapest.
[157] ŠEBESTOVÁ, M., 2005: Kachlice z Komorského dvora v Banskej Štiavnici. Diplomová práca, FF UKO, Bratislava.
[158] ŠEDIVÝ, J., 2006: Ukryté v písme. K datovaniu stredovekých pamiatok na základe ich nápisov. In: Byzantinoslovaca I (Daniš, M., ed.), 244–252. Bratislava.
[159] ŠEDIVÝ, J., 2008: Epigrafické písma z územia Slovenska medzi neskorou gotikou a renesanciou, Zborník Filozofickej fakulty Univerzity Komenského – Historica 47, 7–26.
[160] ŠEDIVÝ, J., 2009: Littera epigraphica sepulcralium mediaevalium Hungariae Superioris. In: Epigraphica et sepulcralia 2 (Roháček, J., ed.), 289–312. Praha.
[161] ŠEDIVÝ, J., 2014: Latinská epigrafia. Dejiny a metodika výskumu historických nápisov zo Slovenska. Bratislava.
[162] ŠEDIVÝ, J., 2015: Písmo na stredovekých zvonoch z územia Slovenska, Monument revue 4, č. 2, 26–34.
[163] ŠLÉZAR, P., 2016: Archeologické poznanie malého kráľovského mesta na Morave. Dizertačná práca, FF UKO, Bratislava.
[164] ŠMAHEL, F., 1990: Silnější než víra: magie, pověry a kouzla husitského věku, Sborník vlastivědných prací z Podblanicka 30, 31–51.
[165] ŠTAJNOCHR, V., 1998: Dva etnoikonografické exkurzy do novověké keramiky a keramika v archeologii – Zwei ethnoikonografische Exkurse zur neuzeitlichen Keramik und zur Keramik in der Archäologie, AR L, 35–41.
[166] ŠVEHLA, J., 1901: Nádobí kuchyně a stolu staročeského. In: Zpráva o činnosti rady městského musea v Táboře za rok 1901, 1–31. Tábor.
[167] ŠVEHLA, J., 1911: Nádoby s nápisy z Ústí Sezimova a Kozího Hrádku, ČSPS, č. 19, 9–14.
[168] ŠVEHLA, J., 1930: Farní kostel a fara v Ústí Sezimově, JSH 3, 87–90.
[169] THOMA, J., 1993: Včasnostredoveký meč s nápisom Ulfberth v expozícii militárií na hrade Krásna Hôrka, ŠZ AÚ SAV 29, 277–280.
[170] TEMESVÁRY, F., 1961: Kulcstípusok és zármechanizmusok fejlődése a XV. században, Folia a rchaeologia 13, 151–181.
[171] TOMÁŠOVÁ, B., 1999: Nálezy z hradu Solivar, Studia Archaeologica Slovaca mediaevalia II, 173–192.
[172] TORBRÜGGE, W., 1970/1971: Vor- und frühgeschichtliche Flussfunde. Zur Ordnung und Bestimmung einer Denkmälergruppe, Bericht RGK 51/52, 1–146.
[173] TRAUBE, L., 1907: Nomina Sacra. Versuch einer Geschichte der christlichen Kürzung. München.
[174] TRELIŃSKA, B., 1991: Gotyckie písmo epigraficzne w Polsce. Lublin.
[175] TWEDDLE, D., 1984: The Coppergate Helmet, Forvännen 78, 105–112.
[176] TYMONOVÁ, M., 2012: Renesanční kachle s dvanácti biblickými hrdiny a tyrany z českého Slezska – Renaissancekacheln mit zwölf biblischen Helden und Tyrannen vom tschechischen Gebiet Schlesiens, AH 37, 679–689.
[177] ULLMANN, K., 1961: Dolchmesser, Dolche und Kurzwehren des 15. und 16. Jahrhunderts, Waffen- und Kostümkunde, Hf. 1, 1–13.
[178] ULRYCHOVÁ, E.–HAZLBAUER, Z., 1998: Renesanční kachle se zobrazením starozákonního soudce Jepteho – Eine Renaissance-Ofenkachel mit der Abbildung des alttestamentlichen Richters Jepte, AR L, 636–644.
[179] VATTAI, E., 1956: A Körmendi lelet (XIV.–XV. sz.), Archaeologiai értesítő 83, 67–75.
[180] VRTEL, A., 2012: Keltské oppidum v Bratislave. In: Dejiny Bratislavy 1 (Šedivý, J.–Štefanovičová, T., edd.), 164–178. Bratislava.
[181] WAGNER, T. G.–WORLEY, J.–HOLST-BLENNOW, A.–BECKHOLMEN, G., 2009: +INNOMINEDOMINI+Medieval Christian invocation inscriptions on sword blades, Waffen- und Kostümkunde 51, 11–52.
[182] WACHOWSKI, K., 2013: Emblemata mediaevalia profana. Przykład Polski. Wrocław.
[183] WAIDACHER, F., 1965: Zur Bedeutung von Schloß und Schlüssel im Volksglauben und Volksbrauch. In: Schloss und Schlüssel. Alte und neue Schlosserkunst. Katalog, 11–13. Graz.
[184] WALDHAUSER, J.–SOSNOVEC, P., 2004: Nová archeologické zjištění v hradech Pojizeří, CB 9, 383–386.
[185] WALCHER-MOLTHEIN, A. von, 1924: Formodel für Feingebäck und Zuckerwerk, Belvedere 5, Heft 24, 201–220.
[186] WEGELI, R., 1902–1905: Inschriften auf mittelalterlichen Schwertklingen, Zeitschrift für historische Waffenkunde 3, 177–183, 218–225, 216–268, 290–300.
[187] WESTPHALEN, P., 2002: Die Eisenfunde von Haithabu. Neumünster.
[188] WEISMAYER, J., 1994: Život v plnosti. Dějiny a teologie duchovního života. Kostelní Vydří.
[189] WOLF, F., 1956: Ein neuer Reizer-Schlüssel, Mitteilungen der Österreichischen Numismatischen Gesellschaft IX, č. 8, 57–59.
[190] WORMSTAL, A., 1896: Jodocus Vredis und das Kartäuserkloster zu Wedderen bei Dülmen in Westfalen. Münster i. W.
[191] ZACHAR, L., 1987: Keltské umenie na Slovensku. Bratislava.
[192] ZAJIC, A., 2014: Epigrafische und heraldisch-sphragistische Bemerkungen zum Wiener Neustädter Schatzfund. In: Der Schatzfund von Wiener Neustadt (Hofer, N., ed.), 238–263. Wien.
[193] ZSÁMBÉKY, M., 1983: 14–15. századi magyarországi kincsleletek, Művészettörténeti Értesitő 32, 105–129.
[194] ŻYGULSKI, Z., jun., 1975: Broń w dawnej Polsce. Warszawa.
[195] ŽÁK-MATYASOWSZKY, F., 2003: Antické nápisné pamiatky na území Slovenska. Nitra.
[196] ŽÁKOVSKÝ, P., 2008: Tauzované kopí s nápisem Viktorina ze Žerotína, CB 11, 473–482.
[197] ŽEGKLITZ, J., 1987: Pozdně gotické kachle se jmény hrnčířů, AR XXXIX, 655–671.
[198] ŽEGKLITZ, J., 2012: Prints and other artwork models for motives on stove tiles from the Czech lands. Renaissance stove tiles as a means for disseminating ideas and culture during the age of Reformation, Studies in Post-Medieval Archaeology 4, 25–112.
[199] ŽEGKLITZ, J., 2012a: Grafické a další předlohy motivů na kachlích z českého prostředí. Renesanční kachle jako prostředek šíření idejí a kultury doby reformace – Prints and other artwork models for motifs on stove tiles in Bohemia. Renaissance stove tiles as an agent in the spread of Reformation ideas and culture, AR LXIV, 265–319.