Název: O květech hadích a jiných : český expresionismus a avantgarda ve světovém kontextu
Variantní název:
- Des fleurs de serpent et d'autres
Zdrojový dokument: Bohemica litteraria. 2011, roč. 14, č. 2, s. [33]-40
Rozsah
[33]-40
-
ISSN1213-2144 (print)2336-4394 (online)
Trvalý odkaz (handle): https://hdl.handle.net/11222.digilib/115735
Type: Článek
Jazyk
Licence: Neurčená licence
Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.
Abstrakt(y)
Les rapports entre signe et signification sont marqués par la conception esthétique de l'œuvre, par le courant littéraire, par l'expérience du lecteur... et ils changent avec le temps. Utilisés dans diverses acceptions figurées, les motifs des fleurs se prêtent bien à des recherches consacrées à des métamorphoses de la vision du monde et de ses images. Si, dans certains cas, les fleurs (ou certaines d'entre elles) restent à côté de l'homme, en lui servant, sous forme de symboles ou de comparaisons, de miroir, dans d'autres cas – et tout particulièrement dans des œuvres évoluant du baroque vers l'expressionnisme – elles s'identifient avec lui dans un anthropomorphisme dynamique et dramatique où la frontière entre la beauté et l'horreur, l'éblouissement et la tentation ou le vice est mise en question.
Reference
[1] BAUDELAIRE, Charles, 1942. Les Fleurs du Mal (Paris: José Corti)
[2] CIEŚLA-KORYTOWSKA, Maria – PUCHALSKA, Iwona – SIWIEC, Magdalena (eds.), 2008. Oblicza Narcyza : obecność autora w dziele (Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego)
[3] DEML, Jakub, 1947. Moji přátelé (Tasov)
[4] DURYCH, Jaroslav, 1924. Hadí květy (Vyškov)
[5] KOMÁREK, Karel – KUDRNÁČ, Jiří – ŠULC, Jan (eds.), 2000. Jaroslav Durych. Život, ohlasy, soupis díla a literatury o něm (Brno: Atlantis)
[6] KUBÍNOVÁ, Marie – KUBÍN, Václav (eds.), 1982. Magická zrcadla. Antologie poetismu (Praha: Československý spisovatel)
[7] MÁCHA, Karel Hynek, 1948. Dílo Karla Hynka Máchy I (Praha: Fr. Borový)
[8] MARTEN, Miloš, 1924. Nad městem: dialog. Díla Miloše Martena I (Praha: Ladislav Kuncíř)
[9] ROTREKL, Zdeněk, 1995. Barokní fenomén v současnosti (Praha: Torst)
[10] TICHÁ, Zdeňka (ed.), 1970. Růže, kterouž smrt zavřela (Praha: Odeon)
[11] VLAŠÍN, Štěpán a kol., 1977. Slovník literární teorie (Praha: Československý spisovatel)
[12] VOISINE-JECHOVA, Hana, 2006. "České a francouzské pojetí barokní poezie", in Česká literární kritika 20. století. Literární archiv PNP, č. 37, s. 71–92
[2] CIEŚLA-KORYTOWSKA, Maria – PUCHALSKA, Iwona – SIWIEC, Magdalena (eds.), 2008. Oblicza Narcyza : obecność autora w dziele (Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego)
[3] DEML, Jakub, 1947. Moji přátelé (Tasov)
[4] DURYCH, Jaroslav, 1924. Hadí květy (Vyškov)
[5] KOMÁREK, Karel – KUDRNÁČ, Jiří – ŠULC, Jan (eds.), 2000. Jaroslav Durych. Život, ohlasy, soupis díla a literatury o něm (Brno: Atlantis)
[6] KUBÍNOVÁ, Marie – KUBÍN, Václav (eds.), 1982. Magická zrcadla. Antologie poetismu (Praha: Československý spisovatel)
[7] MÁCHA, Karel Hynek, 1948. Dílo Karla Hynka Máchy I (Praha: Fr. Borový)
[8] MARTEN, Miloš, 1924. Nad městem: dialog. Díla Miloše Martena I (Praha: Ladislav Kuncíř)
[9] ROTREKL, Zdeněk, 1995. Barokní fenomén v současnosti (Praha: Torst)
[10] TICHÁ, Zdeňka (ed.), 1970. Růže, kterouž smrt zavřela (Praha: Odeon)
[11] VLAŠÍN, Štěpán a kol., 1977. Slovník literární teorie (Praha: Československý spisovatel)
[12] VOISINE-JECHOVA, Hana, 2006. "České a francouzské pojetí barokní poezie", in Česká literární kritika 20. století. Literární archiv PNP, č. 37, s. 71–92