Teorie transformativního učení (se) dospělých

Název: Teorie transformativního učení (se) dospělých
Variantní název:
  • Theory of transformative learning of adults
Zdrojový dokument: Studia paedagogica. 2012, roč. 17, č. 1, s. [59]-74
Rozsah
[59]-74
  • ISSN
    1803-7437 (print)
    2336-4521 (online)
Type: Článek
Jazyk
Licence: Neurčená licence
Přístupová práva
přístupné po uplynutí embarga
 

Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.

Abstrakt(y)
V druhé polovině 20. století vznikla řada teorií učení se a vzdělávání dospělých, které měly za cíl vysvětlit a při jejich aplikaci do praxe umožnit a usnadnit adaptaci dospělého člověka na rychlé společenské a technologické změny, jež se v té době začaly projevovat v nejrůznějších oblastech života lidí v tzv. západní společnosti. Jednou z těchto teorií je i teorie transformativního učení Jacka Mezirowa. Jedná se o konstruktivisticky orientovanou teorii určenou pro vzdělavatele dospělých a zaměřenou specificky na dospělé účastníky vzdělávání v situaci, kdy již "nevystačí" pouze s tím, co se naučili v dětství, a s nekritickým přijímáním autorit. Cílem článku je představit teorii transformativního učení z hlediska jejího vývoje i současné podoby včetně její kritiky jako možnou inspiraci pro teorii a praxi vzdělávání dospělých v České republice.
In the second half of the 20th century, a number of theories on adult learning and education emerged. They aspired to explain and, by practical application, facilitate the adaptation of adults to the rapid social and technological changes which had begun to affect various aspects of human life in western society. One of these theories is Jack Mezirow's transformative learning theory, a constructivist theory designed for adult educators and specifically aimed at adult learners who want to learn more than they did during childhood owing to uncritical subordination to authorities. The aim of the article is to present the theory of transformative learning in terms of its development and current form, including criticism, as possible inspiration for theory and practice of adult education in the Czech Republic.
Reference
[1] BELL, D. Kulturní rozpory kapitalismu. Praha: SLON, 1999. ISBN 80-85850-84-2.

[2] Celoživotní učení pro všechny. OECD, 1996.

[3] CLARK, M. C., WILSON, A. L. Context and Rationality in Mezirow's Theory of Transformational Learning. Adult Education Quarterly, 1991, roč. 41, č. 2, s. 75–91. ISSN 0741-7136.

[4] COLLARD, S., LAW, M. The Limits of Perspective Transformation: A Critique of Mezirow's Theory. Adult Education Quarterly, 1989, roč. 39, č. 2, s. 99–107. ISSN 0741-7136. | DOI 10.1177/0001848189039002004

[5] CRANTON, P. Understanding and Promoting Transformative Learning: A Guide for Educators of Adults. San Francisco: Jossey-Bass Publishers, 1994. ISBN 0-7879-0017-6.

[6] HART, M. Critical Theory and Beyond: Further Perspectives on Emancipatory Education. Adult Education Quarterly, 1990, roč. 40, č. 3, s. 125–138. ISSN 0741-7136. | DOI 10.1177/0001848190040003001

[7] HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178‑581-4.

[8] INGLIS, T. Empowerment and Emancipation. Adult Education Quarterly, 1997, roč. 48, č. 1, s. 3–15. ISSN 0741-7136.

[9] JOHNSON, P. Dějiny amerického národa. Praha: Academia, 2000. ISBN 80-200-0799-7.

[10] KALHOUST, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.

[11] KELLER, J., TVRDÝ, L. Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: SLON , 2008. ISBN 978-80-86429-78-6.

[12] MERRIAM, S. B. The Role of Cognitive Development in Mezirow's Transformational Learning Theory. Adult Education Quarterly, 2004, roč. 55, č. 1, s. 60–68. ISSN 0741-7136. | DOI 10.1177/0741713604268891

[13] MEZIROW, J. Perspective Transformation. Adult Education Quarterly, 1978, roč. 28, č. 2, s. 100–110. ISSN 0741-7136. | DOI 10.1177/074171367802800202

[14] MEZIROW, J. A Critical Theory of Adult Learning and Education. Adult Education Quarterly, 1981, roč. 32, č. 1, s. 3–24. ISSN 0741-7136. | DOI 10.1177/074171368103200101

[15] MEZIROW, J. Concept and Action in Adult Education. Adult Education Quarterly, 1985, roč. 35, č. 3, s. 142–151. ISSN 0741-7136. | DOI 10.1177/0001848185035003003

[16] MEZIROW, J. Transformation Theory and Cultural Context: a Reply to Clark and Wilson. Adult Education Quarterly, 1991a, roč. 41, č. 3, s. 188–192. ISSN 0741-7136.

[17] MEZIROW, J. Transformative Dimensions of Adult Learning. San Francisco, Oxford: Jossey-Bass Publishers, 1991b. ISBN 1-55542-339-6.

[18] MEZIROW, J. Learning to Think Like an Adult: Core Concepts of Transformation Theory. In MEZIRO W, J. and Associates (Eds.). Learning as Transformation: Critical Perspectives on a Theory in Progress. San Francisco: Jossey-Bass, 2000, s. 3–33. ISBN 0-7879-4845-4.

[19] MEZIROW, J. Forum Comment on Sharan Merriam's "The Role of Cognitive Development in Mezirow’s Transformational Learning Theory". Adult Education Quarterly, 2004, roč. 55, č. 1, s. 69–70. ISSN 0741-7136. | DOI 10.1177/0741713604268892

[20] MEZIROW, J. An Overview on transformative learning. In CROWTHER, J., SUTHERLAND, P. (Eds.). Lifelong Learning: Concepts and contexts. Oxon: Routledge, 2008, s. 24–38. ISBN 978-0-415-44305-0.

[21] NEWMAN, M. Response to Understanding Transformation Theory. Adult Education Quarterly, 1994, roč. 44, č. 4, s. 233–235. ISSN 0741-7136. | DOI 10.1177/074171369404400405

[22] PETRUSEK, M. Společnosti pozdní doby. Praha: SLON, 2006. ISBN 80-86429-63-6.

[23] PIETRYKOWSKI, B. Knowledge and Power in Adult Education: Beyond Freire and Habermas. Adult Education Quarterly, 1996, roč. 46, č. 2, s. 82–97. ISSN 0741-7136. | DOI 10.1177/074171369604600203

[24] PONGS, A. (Ed.). V jaké společnosti vlastně žijeme? Praha: Nakladatelství ISV, 2000. ISBN 80-85866-59-5.

[25] SHEEHYOVÁ, G. Průvodce dospělostí: šance a úskalí druhé poloviny života. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-185-1.

[26] SUTHERLAND, P. (Ed.). Lifelong Learning: Concepts and contexts. Oxon: Routledge, 2008, s. 24–38. ISBN 978-0-415-44305-0.

[27] ŠIMEK, D. Andragogika na pokraji vědy. S-Obzor, 1995, roč. 4, č. 2–3, s. 97–99. ISSN 1210-6089.

[28] TAYLOR, E. W. Building upon the theoretical debate: A critical review of the empirical studies of Mezirow's transformative learning theory. Adult Education Quarterly, 1997, roč. 48, č. 1, s. 34–59. ISSN 0741-7136. | DOI 10.1177/074171369704800104

[29] TENNANT, M. C. Perspective Transformation and Adult Development. Adult Education Quarterly, 1993, roč. 44, č. 1, s. 34–42. ISSN 0741-7136. | DOI 10.1177/0741713693044001003

[30] TINDALL, G. B., SHI, D. E. Dějiny Spojených států amerických. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-452-1.

[31] TITMUS, C. J. Adult Education: Concepts and Principles. In TUIJNMAN, A. C. (Ed.). International Encyclopedia of Adult Education and Training. Oxford: Pergamon, 1996, s. 9–17. ISBN 0-08-042305-1.