History and education as bases for museum legitimacy in latin american museums: some comments for a discussion from a critical museology point of view

Název: History and education as bases for museum legitimacy in latin american museums: some comments for a discussion from a critical museology point of view
Zdrojový dokument: Museologica Brunensia. 2012, roč. 1, č. 1 (Podzim 2012), s. 28-33
Rozsah
28-33
  • ISSN
    1805-4722 (print)
    2464-5362 (online)
Type: Článek
Jazyk
Licence: Neurčená licence
 

Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.

Abstrakt(y)
Článek představuje koncepci "kritické muzeologie" jako rámec pro analýzu sociální legitimity muzeí. Kritická muzeologie je viděna jako teorie, která podporuje názor, že tradiční muzeologie je stejně jako jeden z jejích základních pojmů – muzealita – produktem společnosti, ve kterém byla vytvořena. To znamená, že je definována sociálním, politickým a ekonomickým kontextem, v němž muzeologové a muzejní instituce působí. Tento přístup by mohl vnést trochu světla na rozdíly mezi muzei v Latinské Americe a muzei v Evropě a Spojených Státech. To také podporuje myšlenku, že muzea by se měla stát prostorem, kde, když budeme parafrázovat Marxe a Engelse: "všechno co je pevné se rozplyne ve vzduchu, všechno co je svaté se znesvětí a člověk je nakonec nucen čelit se střízlivými smysly svým skutečným podmínkám života a svým vztahům se svým vlastním druhem".
The article introduces the concept of "critical museology" as a framework for the analysis of the social legitimacy of museums. Critical museology is seen as a theory that advocates the idea that traditional museology as well as one of its basic concepts – museality – is the product of the society in which is created i.e., it is defined by the social, political and economical context where the museologist and the museum institutions are immersed. This approach could shed some light on the differences between museums of Latin America and museums of Europe and United States. It also advocates the idea that museums should become spaces where, paraphrasing Marx and Engels: "all that is solid melts into air all that is holy is profaned, and man is at last compelled to face with sober senses, his real conditions of life, and his relations with his kind".
Reference
[1] Ivo Maroevic. "Museology as a discipline of information sciences", Nordisk Museologi, 2 (1997), pp. 77-92.

[2] Jesús Pedro Lorente Lorente. "Nuevas tendencias en la teoría museológica: a vueltas con la Museología crítica", Museos.es: Revista de la Subdirección General de Museos Estatales, ISSN 1698-1065, 2 (2006), pp. 24-33.

[3] María del Mar Flórez Crespo. "La museología crítica y los estudios de público en los museos de arte contemporáneo: caso del museo de arte contemporáneo del museo de Castilla y León, MUSAC". De arte: revista de historia del arte, ISSN 1696 -0319, 5 (2006), pp. 231-243

[4] Sharon MacDonald and Gordon Fyfe, eds., Theorizing Museums. United Kingdom 1996.

[5] Robb, Karyl, Museums and Nation Building: the Role of Museums in the National Development of Costa Rica. A Contribution to the Study of Culture and Development. Indiana University: PhD Dissertation, 1992.

[6] Michel Cote, ed., Museums: Where Knowledge is Shared. Québec 1995.

[7] Marta Dujovne, Entre musas y musarañas. Una visita al museo, Argentine 1995.

[8] George Clement Bond & Angela Gillian, eds., Social Construction of the Past. Representations of Power, United Kingdom 1994.

[9] ICOFOM-LAM (1997) VI Encuentro regional ICOFOM-LAM Museos, Memoria y Patrimonio en América Latina y el Caribe. Ecuador 1997.

[10] Helio Gallardo, Producir un mundo, Costa Rica 2006.

[11] Frederic Jameson, Postmodernism or the cultural logic of late capitalism. USA 1997.

[12] Ian Hacking, ed., Revoluciones científicas. México 1985.

[13] Alexander Jiménez, 'Este país donde nuca estuvimos', Revista de Filosofía de la Universidad de Costa Rica, Vol. XXXV, 86 (1997), pp. 161-168.

[14] Eilean Hooper-Greenhill, Museums and the Interpretation of Visual Culture, London 2003.

[15] Michael M. Ames, Cannibal Tours and Glass Boxes, Vancouver 1992.