Obrazy ve středověkých sbírkách relikvií v zemích Koruny české

Název: Obrazy ve středověkých sbírkách relikvií v zemích Koruny české
Variantní název:
  • Images in medieval collections of relics in the lands of the Bohemian Crown
Zdrojový dokument: Museologica Brunensia. 2024, roč. 13, č. 1, s. 29-43
Rozsah
29-43
  • ISSN
    1805-4722 (print)
    2464-5362 (online)
Type: Článek
Jazyk
Přístupová práva
otevřený přístup
 

Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.

Abstrakt(y)
V lucemburské době se v zemích Koruny české setkáváme se vznikem kultu deskových obrazů. Vytváření sbírek relikvií sloužilo politické reprezentaci Karla IV., jejich součástí se staly kultovní obrazy. Přenesení centra Svaté říše římské do Prahy vyžadovalo vytvoření nových strategií panovnické reprezentace. Propojení mariánského kultu Lucemburky s prezentací ikon a jejich devočních kopií a podpora umělecké produkce učinila z Prahy a českých zemí centrum produkce nových typů náboženských soch a obrazů. Vyjadřovaly témata, která přinesla česká reformace. Přinesené ikony a kopie ikon a madony krásného slohu se staly palladii. Vznik palladií provázely legendy, které vysvětlovaly původ obrazů a připomínaly jejich zázračnou funkci. Kultovní obrazy stejně jako sbírky relikvií měly symbolickou roli, která reprezentovala skutečnost světa pozdně středověkého člověka a společnosti.
In the Luxembourg period, the lands of the Bohemian Crown saw the emergence of the cult of images. The creation of collections of relics, partof which became the cult images, served the political representation of Charles IV. The transfer of the centre of the Holy Roman Empire to Prague required the development of newstrategies of royal representation. The connection of the Marian cult with the presentation of icons and their devotional copies as well as the support of artistic production by the Luxembourgs made Prague and the Czech lands a centre of the production of new types of religious statues and paintings. They expressed the themes brought about by the Bohemian Reformation. The imported icons, copies of icons and the sculptures of Beautiful Madonnas became palladia. The emergence of palladia was accompanied by legends that explained the origin of the images and recalled their miraculous function. Cult images as well as collections of relics played a symbolic role that represented the reality of the world of late medieval man and society.
Reference
[1] Baltimore, The Walters Art Gallery, inv. č. 57.700.

[2] Dominikanerkonvent Wien, Cod. 53/275, f. 321v–323r. Historia de ymagine virginis Marie.

[3] Knihovna Královské kanonie premonstrátů na Strahově, sg. BJ V 80/c. HISTORIA MAGNIS GLORIOSISSIMAE VIRGINIS Mariae à Divo Luca depictae quae habetur Brunae Moravoru[m] in Monasterio D.Thomae Ord: Eremit: Sancti Augustini ex antiquis monumentis excerpta ... CARPINETO, Basilius de Brno: Forman, Bartoloměj Albrecht, 1607.

[4] Metropolitní kapitula u sv. Víta v Praze, inv. č. K 224.

[5] Moravská galerie v Brně, sign. č. A 1721.

[6] Moravská zemská knihovna, sign. ST2-0243.603. Gemma Moraviae Thaumaturga Brunensis Pannicillo Divi Lucae Evang. Delineata Brunae Moravorum Ad S. Thomam Apostolum a Saeculis Recondita. Brunae, 1736.

[7] Moravský zemský archiv, fond Augustiniáni Staré Brno, zn. E4, č. 45.

[8] Moravský zemský archiv, fond Augustiniáni Staré Brno, E4, kart. 153, sign. č. 47:1. Inventarium des Gotshaus zu Sandt Tomen bei Brin Augustiner Ordens.

[9] Muzeum města Brna, inv. č. 7460–7472. Felix est civitas, que cogitat bella tempore pacis. Virgo, roga prolem, ut plebem conservet in urbe. M. Antoni 1508.

[10] Muzeum města Brna, rkp. 21–91. HAVRA, Jeronym. Dějiny starobylého a přeslavného kláštera sv. Tomáše apoštola v Brně na Moravě. 1. dubna 1744.

[11] Strahovská knihovna, sign. BJ V 80/c.

[12] ANTONÍN, Robert a kol. Čtvrtý lateránský koncil a české země ve 13. a 14. století. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2020. ISBN 978-80-7422-585-7.

[13] AVENARIUS, Alexander. Byzantský ikonoklasmus 726–843. Storočie zápasu o ikonu. Bratislava: Veda, 1998. ISBN 80-224-0582-5.

[14] BACCI, Michele. San Luca: il pittore dei pittori. In CASTELNUOVO, Enrico et al. Artifex bonus: il mondo dell'artista medievale. Roma, Bari: GLF Laterza 2004, s. 3–11. ISBN 88-420-7421-7.

[15] BARTLOVÁ, Milena. Skutečná přítomnost. Středověký obraz mezi ikonou a virtuální realitou. Praha: Argo, 2012. ISBN 978-80-257-0542-1.

[16] BAUCH, Martin. Divina favente clemencia: Auserwählung, Frömmigkeit und Heilsvermittlung in der Herrschaftspraxis Kaiser Karls IV. Köln: Böhlau, 2015. ISBN 978-3-412-22374.

[17] BECK, Herbert, Wolfgang BEEH a Horst BREDEKAMP. Kunst um 1400 am Mittelrhein. Ein Teil der Wirklichkeit. Frankfurt am Main: Liebighaus Museum alter Plastik, 1975.

[18] BELTING, Hans. Bild und Kult. Eine Geschichte des Bildes vor dem Zeitalter der Kunst. 7. vyd. München: C.H.Beck, 2011. ISBN 978-3-406-61954-0.

[19] BORDINO, Chiara (ed.). Teorie obrazu v raném křesťanství? Výběr z textů pozdně antických myslitelů s komentářem. Brno: Masarykova univerzita a BOOKS & PIPES, 2020. ISBN 978-80-7485-213-8. ISBN 978-80-210-9613-4.

[20] BRANDL, Vincenz. Codex diplomaticus et epistolaris Moraviae. X (1367–1375). Brünn, 1878.

[21] BRANDL, Vincenz. Codex diplomaticus et epistolaris Moraviae. XIII (1400–1407). Brünn, 1897.

[22] ČERNOCKÁ, Jana a Ivan FOLETTI. Tváří v tvář smrti, nebo životu? (8.–12. století). In Smrtí smrt překonat. Relikvie a jejich moc ve středověku. Brno: Masarykova univerzita, 2023, s. 67–102. ISBN 978-80-280-0402-6. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M280-0402-2023 | DOI 10.5817/cz.muni.m280-0402-2023

[23] DROBNÝ, Tomáš. Panna Maria Svatotomská. Konceptualizace vizuální reprezentace na příkladu obrazu [online]. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Historický ústav, 2023 [cit. 2024-01-19]. Dostupný z www: https://is.muni.cz/th/jatq2/Text_Drobny.pdf. Disertační práce. Vedoucí práce prof. Mgr. Libor Jan, Ph.D.

[24] DROBNÝ, Tomáš. Sbírky relikvií nástrojem reprezentace ideje státnosti Karla IV. Muzeológia a kultúrne dedičstvo, 2016, č. 1, s. 41–52. ISSN 1339-2204.

[25] DROBNÝ, Tomáš. Vytváření sbírek relikvií jako součásti reprezentace Karla IV. In SENČEK, Richard R. (ed.). História a súčasnosť zbierok a zberateľstva. Bratislava: Slovenská pošta, Poštové múzeum, 2017, s. 132–141. ISBN 978-80-972322-2-1.

[26] FAJT, Jiří a Barbara DRAKE BOEHM (eds.). Karel IV., císař z Boží milosti: kultura a umění za vlády Lucemburků 1310–1437. Praha: Academia, 2006. ISBN 80-200-1399-7.

[27] FAJT, Jiří a Helena DÁŇOVÁ (eds.). Císař Karel IV. 1316–2016: průvodce výstavou. Praha: Národní galerie v Praze, 2016. ISBN 978-80-7035-614-2.

[28] FAJT, Jiří a Jan ROYT. Magister Theodoricus, dvorní malíř císaře Karla IV.: umělecká výzdoba posvátných prostor hradu Karlštejna: [katalog výstavy]. Praha, Klášter sv. Anežky české, 12. listopadu 1997–26. dubna 1998. Praha: Národní galerie v Praze, 1997. ISBN 80-7035-142-X.

[29] FAJT, Jiří a Marcus HÖRSCH (eds.). Císař Karel IV. 1316–2016. První česko-bavorská zemská výstava. Praha: Národní galerie v Praze, 2017. ISBN 978-80-7035-612-8.

[30] FOLETTI, Ivan. Úvod: Kult (mrtvých) celebrit: Mezi odmítáním, tradicí a kulturní revolucí. In Smrtí smrt překonat. Relikvie a jejich moc ve středověku. Brno: Masarykova univerzita, 2023, s. 11–35. ISBN 978-80-280-0402-6.

[31] HLAVÁČKOVÁ, Hana. Středověký obraz jako objekt. The Medieval picture as an object. In Technologia artis, 1993, sv. 3, s. 59–61.

[32] HLOBIL, Ivo. Gravierte Schleier von Madonnen und Vesperbildern. Ein autochtones Motif des böhmischen Schönen Stils und seine religiöse Funktion. Umění, 2018, roč. 64, č. 1–2, s. 2–35. ISSN 0049-5123.

[33] HRDINA, Jan. Indulagencie ad imagines aneb "odpustkové obrazy a sochy" v předhusitských Čechách. K funkci obrazu před husitstvím. In HORNÍČKOVÁ Kateřina a Michal ŠRONĚK (eds.). In puncto religionis. Konfesijní dimenze předbělohorské kultury Čech a Moravy. Praha: Artefactum, 2013, s. 87–102. ISBN 978-80-86890-57-9.

[34] HRDINA, Jan. Relikvie odpustky poutní odznaky. Čtyři kapitoly z náboženského života lucemburské Prahy. Praha: Scriptorium, 2017, s. 11–33. ISBN 978-80-88013-44-0.

[35] JINDRA, Petr. Plzeňská madona. Socha v prostoru kostela, liturgie a obce. In JINDRA, Petr a Michaela OTTOVÁ (eds.). Nad slunce krásnější. Plzeňská madona a krásný sloh. Plzeň: Západočeská galerie v Plzni; Praha: Katolická teologická fakulta Univerzity Karlovy, 2020, s. 149–173. ISBN 978-80-87922-31-6. ISBN 978-80-88027-50-9.

[36] JURKOWLANIEC, Grażyna. Małopolskie obrazy relikwiarzowe w XV. i XVI. wieku. In Artifex doctus. Studia ofiarowane profesorowi Jerzemu Gadomskiemu w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, Sv. II. Kraków, Warszawa: Uniwerzytet Jagielloński, 2007, s. 127–134. ISBN 978-83-601-8345-8. ISBN 978-83-601-8347-2.ISBN 978-83-233-2326-6.

[37] KAPUSTKA, Mateusz. Zlatá éra Lucemburků. In NIEDZIELENKO, Andrzej a Vít VLNAS (eds.). Slezsko. Perla v České koruně. Tři období rozkvětu vzájemných uměleckých vztahů: [katalog výstavy]. Praha: Národní galerie, 2006, s. 13–154. ISBN 80-7035-333-3.

[38] KLÍPA, Jan. Dvorské umění a panovnická reprezentace Václava IV. a Zikmunda Lucemburského. In KUBÍNOVÁ, Kateřina a Klára BENEŠOVSKÁ (eds.). Imago, Imagines II. Výtvarné dílo a proměny jeho funkcí v českých zemích od 10. do první třetiny 16. století. Praha: Academia 2019, s. 166–195. ISBN 978-80-200-3036-8. ISBN 978-80-200-3034-4.

[39] KLÍPA, Jan. Kat. č. 16 Madona svatovítská. In DÁŇOVÁ, Helena a Štěpánka CHLUMSKÁ (eds.). Očím skryté. Průzkum podkreseb na deskových malbách 14.–16. století ze sbírek Národní galerie v Praze. Praha: Národní galerie v Praze 2017, s. 124–127. ISBN 978-80-7035-666-1.

[40] KESSLER, Herbert L. Ani Bůh ani člověk. Slova, obrazy a středověká úzkost z výtvarného umění. Brno: Barrister & Principal, o.p.s. a Seminář dějin umění Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, 2016. ISBN 978-80-7485-084-4.

[41] KOŘÁN, Ivo. Gotické veraikony a svatolukášské Madony v pražské katedrále. Umění, 1991, roč. 39, č. 4, s. 286–316. ISSN 0049-5123.

[42] KOŘÁN, Ivo a Zbigniew JAKUBOWSKI. Byzantské vlivy na počátky české malby gotické a Roudnická madona v Krakově. Umění, 1976, roč. 24, č. 3, s. 218–242. ISSN 0049-5123.

[43] KUBÍNOVÁ, Kateřina. Imitatio Romae – Karel IV. a Řím. Praha: Artefactum, 2006. ISBN 80-86890-07-4.

[44] KUBÍNOVÁ, Kateřina. Monumentální nástěnná malba ve službě panovníka. In KUBÍNOVÁ, Kateřina a Klára BENEŠOVSKÁ (eds.). Imago, Imagines, II. Výtvarné dílo a proměny jeho funkcí v českých zemích od 10. do první třetiny 16. století. Praha: Academia, 2020, s. 68–95. ISBN 978-80-200-3036-8.

[45] KUBÍNOVÁ, Kateřina a Klára BENEŠOVSKÁ (eds.). Imago, imagines I. Výtvarné dílo a proměny jeho funkcí v českých zemích od 10. do první třetiny 16. století. Praha: Academia, 2020. ISBN 978-80-200-3036-8.

[46] KUBÍNOVÁ, Kateřina a Klára BENEŠOVSKÁ (eds.). Imago, Imagines, II. Výtvarné dílo a proměny jeho funkcí v českých zemích od 10. do první třetiny 16. století. Praha: Academia, 2020. ISBN 978-80-200-3036-8.

[47] KYZOUROVÁ, Ivana. Matka a Syn. The Mother and the Son. Gotické madony a veraikony z katedrály sv. Víta v Praze. Gothic Paintings of the Madonna and Veronica Images from St. Vitus Cathedral in Prague. Praha: Správa Pražského hradu, 2014. ISBN 978-80-86161-79-2.

[48] MALKIEWICZOWNA, Helena. Wczesne Hodegetrie Krakowskie (Do okolo polowy wieku XV). Kilka uwag Wstepnych 1. In SCHUSTER-GAWLOWSKA, Malgorzata a Marta LEMPART-GERATOWSKA. Hodegetrie Krakowskie 1400–1450. Kraków: Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, 2015, s. 15–71. ISBN 978-83-64448-68-3.

[49] MONNET, Pierre. Karel IV. Evropský císař. Praha: Univerzita Karlova, 2023. ISBN 978-80-246-5709-7.

[50] NEDVĚDOVÁ, Milada a Jaroslav KOLÁR. Próza českého středověku. Praha: Odeon, 1983.

[51] NOVÁK, Joann F. (ed.). Monumenta Vaticana res gestas Bohemicas ilustrantia. Acta Innocentii VI. 1352–1362, Tomus II. Pragae, 1907.

[52] OTAVSKÝ, Karel. Drei wichtige Reliquienschatze im luxemburgischen Prag und die Anfänge der Prager Heiltumsweisungen. In FAJT, Jiří a Andrea LANGER (eds.). Kunst als Herrschaftsinstrument. Böhmen und das Heilige Römische Reich unter den Luxemburgern im europäischen Kontext. Berlin, München: Deutscher Kunstverlag, 2009, s. 300–308. ISBN 978-3-422-06837-7.

[53] OTAVSKÝ, Karel. Kat. č. 126 Ostensorium s relikvií sv. Víta. In FAJT, Jiří a Barbara DRAKE BOEHM (eds.). Karel IV., císař z Boží milosti. kultura a umění za vlády Lucemburků 1310–1437. Praha: Academia, 2006, s. 387–388. ISBN 80-200-1399-7.

[54] PALACKÝ, František a Josef EMLER (eds.). Fontes rerum Bohemicarum. Sv. 1. Životy svatých a některých jiných osob nábožných. Praha: Museum království českého, 1873.

[55] PALLADINO, Adrien. Boření tabu: Zrození pozdně antických relikviářů (4.–6. století). In Smrtí smrt překonat. Relikvie a jejich moc ve středověku. Brno: Masarykova univerzita, 2023, s. 39–64. ISBN 978-80-280-0402-6.

[56] PALLADINO, Adrien. Co oči nevidí: Od lateránského koncilu k "barokním" svatým andělům (13.–18. století). In Smrtí smrt překonat. Relikvie a jejich moc ve středověku. Brno: Masarykova univerzita, 2023, s. 137–163. ISBN 978-80-280-0402-6.

[57] Palladium země České neboli Staroboleslavské Palladium: reliéf Madony s dítětem. In Národní památkový ústav. Památkový katalog [online]. [cit. 2024-01-19]. Dostupný z www: https://pamatkovykatalog.cz/palladiumzeme-ceske-neboli-staroboleslavskepalladium-1899255.

[58] PENTSCHEVA, Bissera V. Icons and Power: The Mother of God in Byzantium. Philadelphia: University Park PA, Pennsylvania State University, 2006. ISBN 0-271-02551-4.

[59] PEŠINA, Jaroslav. Studie k ikonografii a typologii obrazu madony s dítětem v českém deskovém malířství kolem poloviny 14. století. Umění, 1977, roč. 25, s. 130–160. ISSN 0049-5123.

[60] PODLAHA, Antonín a Eduard ŠITTLER. Chrámový poklad u sv. Víta v Praze. Jeho dějiny a popis. Praha: Dědictví sv. Prokopa, 1903.

[61] PORÁK, Jaroslav a Jaroslav KAŠPAR. Ze starých letopisů českých. Praha: Svoboda, 1980. ISBN 25-068-80.

[62] PUJMANOVÁ, Olga. Madona Aracoeli a Veraikon v Praze. Umění, 1992, roč. 40, č. 4-5, s. 249–265. ISSN 0049-5123.

[63] RICCO, Antonello. Riflettere sull' espozizione di sacri resti: un confronto critico attuale. In RICCO, Antonello. Reliquie e sacre custodie in chiese e musei. Roma: De Luca Editori d' Arte s.r.l, 2022, s. 12–21. Vedere e rivedere. Collana di studi in storia delle arti, sv. 7. ISBN 978-88-6557-526-0.

[64] RIST, Rebecca. Innocent III. and the Roman Veronika. Papal PR or Eucharistic Icon? In The European Fortune of the Roman Veronika in the Middle Ages. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2017, s. 114–125. Convivium supplementum, sv. 2. ISBN 978-80-210-8779-8. https://doi.org/10.1484/M.CONVISUP-EB.5.131046

[65] ROYT, Jan. Nástin vývoje zobrazení madony v českém malířství 14. a první poloviny 15. století. In Artifex doctus. Studia ofiarowane profesorowi Jerzemu Gadomskiemu w siedemdziesiątą rocznicę urodzin. Sv. 1. Kraków: Polska Akademia Umiejętności, Uniwersytet Jagielloński, 2007, s. 119–140. ISBN 978-83-601-8345-8. ISBN 978-83-233-192-4.

[66] ROYT, Jan. Obraz a kult v Čechách 17. a 18. století. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, 2011. ISBN 978-80246-1691-9.

[67] SCHWEIGERT, Horst. Die Gnadestatue und das "Schatzkammerbild" von Mariazell. In Schatz und Schicksal. Steirische Landesausstellung. Graz: Kulturreferat der Steiermärkischen Landesregierung, 1996, s. 89–105. ISBN 3-901704-01-9.

[68] SROVNAL, Filip. Kaple Matky Boží. Norimberská fundace císaře Karla IV. Praha: Togga, 2020. ISBN 978-80-7476-195-9.

[69] STEHLÍKOVÁ, Dana. Svatovojtěšská patena, katalogové heslo. In Otevři zahradu rajskou. Benediktini v srdci Evropy 800–1300. Praha: Národní galerie, 2014. ISBN 978-80-7035-565-7.

[70] STRÁNSKÝ, Zbyněk Z. Archeologie a muzeologie. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3861-6.

[71] STRÁNSKÝ, Zbyněk Z. Úvod do studia muzeologie. Brno: Masarykova univerzita, 2000. ISBN 80-210-0703-6.

[72] ŠMAHEL, František. Ordo ostendarum reliquiarum Crumlovii: Zkoumání pod drobnohledem. Studia mediaevalia Bohemica, 2014, roč. 6, s. 187–234. ISSN 1804-0977.

[73] TADRA, Ferdinand. Ukazování sv. ostatků v Č. Krumlově v XIV. věku dle rukopisu 14. století. Časopis Musea Království českého, 1880, roč. 54, s. 432–437.

[74] The European Fortune of the Roman Veronika in the Middle Ages. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2017. Convivium supplementum, sv. 2. ISBN 978-80-210-8779-8.

[75] ŽALMAN, Jiří a kol. Příručka muzejníkova I. Tvorba, evidence, inventarizace a bezpečnost sbírek v muzeích a galeriích. Brno: Asociace muzeí a galerií ČR a Moravské zemské muzeum, 2002. ISBN 80-7028-179-0. ISBN 80-86611-00-0.