Problems of replacing museum exhibitions during the Russian-Ukrainian war

Název: Problems of replacing museum exhibitions during the Russian-Ukrainian war
Variantní název:
  • Problematika nahrazování muzejních expozic během rusko-ukrajinské války
Zdrojový dokument: Museologica Brunensia. 2024, roč. 13, č. 2, s. 38-45
Rozsah
38-45
  • ISSN
    1805-4722 (print)
    2464-5362 (online)
Type: Článek
Jazyk
Přístupová práva
otevřený přístup
 

Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.

Abstrakt(y)
The article analyzes the experience of replacing expositions in Kyiv museums during the Russian-Ukrainian war. Since most of the museums that fell under the Russian occupation were looted or destroyed, and museums in other territories of Ukraine suffered from shelling, one of the options for preserving unique exhibits is their temporary relocation for storage abroad or hiding in shell-proof storage facilities. Instead, their place is occupied by modern exhibitions of photographs, works of contemporary art, modern decorative products, etc. The principles of replacing permanent exhibitions with temporary ones are considered on the examples of two of the most famous Kyiv museums – the Bohdan and Varvara Khanenko National Museum of Art and the National Museum "Kyiv Art Gallery". In parallel, the authors presented an artistic photographic exhibition by Serhii Belinsky in the project of Yulia Ivashko "The light shines in the darkness, and the darkness has not overcome it (Jn 1.5)" curated by Aneta Pawłowska, which was presented in various European cities.
Článek analyzuje zkušenosti s nahrazováním expozic v kyjevských muzeích během rusko-ukrajinské války. Vzhledem k tomu, že většina muzeí na území okupovaném Rusy byla vyrabována nebo zničena a muzea v jiných částech Ukrajiny jsou ohrožena ostřelováním, je jednou z možností zachování unikátních exponátů jejich dočasné přemístění do zahraničí nebo ukrytí v chráněných skladovacích prostorách. Místo nich jsou prozatím instalovány výstavy moderní fotografie, děl současného umění, novodobých dekorativních předmětů apod. Pravidla nahrazování stálých expozic dočasnými výstavami jsou ilustrována na příkladech dvou muzeí, která v Kyjevě patří k těm nejznámějším – Národního muzea umění Bohdana a Varvary Chanenkových a Kyjevské národní umělecké galerie. Autoři současně představují i výstavu uměleckých fotografií Serhije Belinského v rámci projektu Julie Ivaško "To světlo svítí ve tmě a tma je nepohltila (Jan 1,5)", jejíž kurátorkou byla Aneta Pawłowska a která byla prezentována v různých evropských městech.
Reference
[1] Analysis of fine-art photography techniques in representing the tragedy of war in Ukraine using Serhii Belinskyi's works. Art Inquiry. Recherches sur les arts, 2023, vol. 25, рp. 345–365. ISSN 1641-9278. https://doi.org/10.26485/AI/2023/25/22

[2] Art as a message realized through various means of artistic expression. Art Inquiry. Recherches sur les arts, 2020, vol. 22, pp. 57–88. ISSN 1641-9278. https://doi.org/10.26485/AI/2020/22/4

[3] BURAKOV, Jurij Vasylovyč, Lilija PYTLOVANA and Sviatoslav TERSKY. Military museums of the Armed Forces of Ukraine during the Russian-Ukrainian war of 2014–2022. Museologica Brunensia, 2022, vol. 11, no. 2, pp. 34–41. ISSN 1805-4722. ISSN 1339-2204. https://doi.org/10.5817/MuB2022-2-3

[4] Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski [online]. [accessed 2024-08-04]. Available from www:https://u-jazdowski.pl/o-nas.

[5] Destruction of the Architectural Heritage as a Result of War: The Experience of Reconstruction (Conservation and Logistical Aspects). International Journal of Conservation Science, 2024, vol. 15, special no. 1, pp. 17–30. ISSN 2067-8223.

[6] GILBERTOVÁ, Marie and Pavla STÖHROVÁ. International committee for museums and collections of science and technology – CIMUSET ICOM: past activities and prospects for future direction (including in the context of Czech technical museums and activities). Museologica Brunensia, 2023, vol. 12, no. 2, pp. 20–26. ISSN 1805-4722. ISSN 1339-2204. https://doi.org/10.5817/MuB2023-2-3

[7] IWASZKO, Yulia, Aneta PAWŁOWSKA and Oleksandr IWASZKO. W dobrej i złej doli. Przekształcenia stylistyczne fotografii Sergija Belińskiego. Łódz: Łódzkie Towarzystwo Naukowe, 2023. ISBN 978-83-965902-0-6.

[8] JAGOŠOVÁ, Lucie. Emotions in museum education. Potential for the development of a relationship to cultural and historical heritage. Museologica Brunensia, 2020, vol. 9, no. 2, pp. 10–16. ISSN 1805-4722. https://doi.org/10.5817/MuB2020-2-2

[9] MURAVSKA, Svitlana and Oksana HODOVANSKA. Organization of museums of western Ukraine after the full-scale invasion of the Russian Federation. Museologica Brunensia, 2023, vol. 12, no. 2, pp. 12–19. ISSN 1805-4722. ISSN 1339-2204. https://doi.org/10.5817/MuB2023-2-2

[10] PUJIA, Laura. Cultural heritage and territory: Architectural tools for a sustainable conservation of cultural landscape. International Journal of Conservation Science, 2016, vol. 7, special no. 1, pp. 213–218. ISSN 2067-8223.

[11] RYMASZEWSKI, Bohdan. Polska ochrona zabytków. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2005. ISBN 83-7383-172-X.

[12] SPIRIDON, Petronela and Ion SANDU. Muselife of the life of public. International Journal of Conservation Science, 2016, vol. 7, no. 1, pp. 87–92. ISSN 2067-8223.

[13] SPIRIDON, Petronela, Ion SANDU and Lacramioara STRATULAT. The conscious deterioration and degradation of the cultural heritage. International Journal of Conservation Science, 2017, vol. 8, no. 1, pp. 81–88. ISSN 2067-8223.

[14] The Face of the War in Ukraine. War Devastation and Reconstruction Concepts. In Oblicza wojny. T. 8, Narzędzia wojny. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023, pp.15–35. ISBN 978-83-8331-314-6.

[15] The Syntax and Semantics of Modelling Exhibition Spaces: A Case Study of the Hryhorii Skovoroda National Literary and Memorial Museum, Ukraine. Muzeológia a kultúrne dedičstvo, 2023, vol. 11, no. 3, pp. 5–22. ISSN 1339-2204. https://doi.org/10.46284/mkd.2023.11.3.1

[16] The War in Ukraine: Between the Past and the Future. Historical and Existential Aspect. Ìstoriko-polìtičnì problemi sučasnogo svìtu – Історико-політичні проблеми сучасного світу, 2023, vol. 47, pp. 334–346. ISSN 2519-4518.

[17] TIŠLIAR, Pavol. Preparation and realization of compact touring exhibitions on the example of exhibition projects of the Masaryk University. Muzeólogia a kultúrne dedičstvo, 2023, vol. 11, no. 4, pp. 71–91. ISSN 1339-2204. https://doi.org/10.46284/mkd.2023.11.4.5

[18] Ukraina. Pod innym niebem: wystawa 04/11/2022-14/05/2023. In Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski [online]. [accessed 2024-08-04]. Available from www: https://u-jazdowski.pl/program/wystawy/ukraina-pod-innym-niebem.

[19] ZALASIŃSKA, Katarzyna and Aleksandra BRODOWSKA. Saving Ukraine's culture. Polish Support Center for Culture i Ukraine. Activity report February 2022 – December 2022. In Narodowy Instytut Dziedzictwa [online]. [accessed 2024-08-04]. Available from www: https://ksiegarnia.nid.pl/produkt/saving-ukraines-culture-psc-activity-report-2022/.