Název: Začátky dramatiky Gabriely Preissové
Variantní název:
- Начало драматургического творчества Габриэлы Прейссовой
- Načalo dramaturgičeskogo tvorčestva Gabrièly Prejssovoj
-
- Die Anfänge des dramatischen Schaffens von Gabriela Preissová
- Načalo dramaturgičeskogo tvorčestva Gabrièly Prejssovoj
-
Přispěvatel
Puchljaková, Helena (Translator of Summary)
Zdrojový dokument: Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. D, Řada literárněvědná. 1958, roč. 7, č. D5, s. [102]-112
Rozsah
[102]-112
Trvalý odkaz (handle): https://hdl.handle.net/11222.digilib/108777
Type: Článek
Jazyk
Licence: Neurčená licence
Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.
Abstrakt(y)
Rozsáhlé dílo Gabriely Preissové se rozprostírá ve dvou vrstvách - v próze a v dramatě. Od svého dětství do konce tvůrčí činnosti pociťovala spisovatelka nutnost vyjadřovati se v obou polohách. A tak se u Gabriely Preissové proplétají práce prozaické s pracemi dramatickými. Nicméně mezi díly obou slovesných rodů trvá u spisovatelky neustálý dotyk, přelívání jednoho útvaru v druhý. Preissová dramatisuje povídky (to je - namátkou - případ Gazdiny roby) nebo zase naopak využívá látek, z nichž mínila kdysi vytvořit drama, pro útvary prozaické (napr. původní drama Ideál se u ní mění v povídku Živé sny). Nebo složitější koloběh: drama Její pastorkyňa bylo původně načrtnuto jako próza; Preissová z něho vytvořila nejprve drama a po letech stejnojmenný román. Léč i prozaické práce, které se nezměnily v útvar dramatický, jsou psány formou dialogisovanou a je v nich zpravidla vypravěčova textu málo. Také jiné znaky povídek (baladické zhuštění sujetu, kontrapunktické kladení postav i vedení děje atp.) ukazují na spisovatelku s výrazným talentem dramatickým.